onterrechte incasso, wat moet ik doen?

ik heb via uwnota een incasso rekening ontvangen 40 euro bovenop de 80 euro rekening. ik heb vooraf GEEN rekening ontvangen en ook GEEN herinnering.
in de mail die ik hun gestuurd heb geven zij de data's aan waarop deze verstuurd zouden zijn maar ik heb ze echt niet ontvangen
Zij zeggen dat IK contact op moet nemen met post nl maar zij zijn toch de partij die gebruik maakt van post nl. wat kan ik het beste doen om mijn 40 euro incasso kosten terug te krijgen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zullen alsnog de oorspronkelijke factuur en de herinnering moeten overleggen. Vraag een kopie,evt. via email. Misschien staat er een verkeerd adres op. En als deze poststukken niet aangetekend zijn verstuurd, heeft het ook geen zin postnl te benaderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bedrijf die de rekeningen verstuurd moet bewijzen overleggen dat ze deze ook verstuurd hebben lijkt me.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de incasso acceptgiro gelijk betaald om erger te voorkomen, heb nog nooit met incasso te maken gehad,had dat ook graag zo willen houden. Ik heb eerder rekeningen gehad van hun en netjes betaald, dus ik ga ervanuit dat. Mijn adres klopt, de incasso is tenslotte ook aangekomen. Ik ga ze mailen met de vraag of zijmij dat alsnog kunnen mailen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar is de rekening wel terecht, ik bedoel daarmee of het klopt dat er een rekening had moeten komen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik verwachtte al een rekening, maar heb niet gekregen ik kreeg gelijk de incasso rekening. Zij zeggen dat zij de rekeningen wel gestuurd hebben. Maar heb nooit iets ontvangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moeten zij maar bewijzen dat lijkt me.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat je dan al betaald hebt is niet zo slim. Je had kunnen beginnen met alleen de rekening te betalen en bezwaar te maken tegen de incasso. Nu heeben ze het geld en zijn zij wat hun betreft klaar.

Antwoorden (2)

Wat je het beste kunt doen is een reclamatie sturen naar de partij die incasseert. PostNL zal altijd 'handjes in de lucht steken' en zeggen dat ze er niets aan kunnen doen.
Stuur een klacht, geef aan dat je niets ontvangen hebt en dit onmacht is. Als je per brief naar hun schrijft moeten zij hierop reageren. Bellen heeft geen nut. Een telefoniste mag geen beslissingen nemen en zeggen; "u hoeft niet meer te betalen". Dat beslissen andere mensen binnen het bedrijf. En die kun je niet telefonisch bereiken. Maar wel per brief!
Wat mij betreft kun je ook in de brief vermelden dat er een 'cc naar jouw rechtsbijstand verzekering' verzonden is. Het laatste wat ze willen is gedoe met een jurist.

Het lastige is dat jij niet kunt bewijzen dat je niets ontvangen hebt. En zij kunnen niet bewijzen dat ze iets aan je gestuurd hebben. (tenzij het digitaal was of zij het aangetekend verzonden hebben). Dus het blijft woord tegen woord. Het kan zijn dat bij hun iets mis gegaan is. Het kan zijn dat jouw postbode slaperig was.. je weet het niet.

Hoe dan ook gaat een bedrijf om 40 euro geen gedoe met een jurist aan. Daar hebben ze geen tijd of geld voor. Maar stop in iedergeval met bellen. Die telefonistes en callcenter medewerkers zijn getraind om je met een kluitje het riet in te sturen... met als resultaat dat 95% van de mensen de rekening maar betaald om er vanaf te zijn.

Wees die 5% die dat niet doet. You are the chosen one!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij vindt dat een bedrag onterecht (te hoog) geïncasseerd is, kan je het binnen een maand laten storneren ... dan krijg je het terug.
Vervolgens maak je het lagere bedrag, zonder die € 40 incassokosten, zelf over naar het bedrijf dat die rekening (niet) gestuurd heeft.
Dan blijft alleen het incassobureau zitten met € 40 die ze ergens weer vandaan moeten zien te halen.
Er zijn helaas incassobureaus die zelfs voor € 10 een procedure starten .. en daar dan weer incassokosten bovenop doen ..