Kan ik het gesprek over mijn ziekte bij de arboarts met 2 leidinggevenden en de HR adviseur weigeren omdat ik dat teveel vind en niet aan kan?

Ik ben burnout/ depressief thuis van mijn werk. Dit is nu al 3 maanden. Tussendoor al veel gesprekken met arbo en leidinggevenden gehad. Nu wil mijn arbo-arts en HR dat ik volgende week een gesprek voer met mijn oude leidinggevende, nieuwe leidinggevende (van de plek waar in reïntegreer) , arboarts en HR. Dat zijn totaal 5 man. Ik vind dat echt veel te veel en kan dat niet aan. De arboarts vind dat ik me er maar overheen moet zetten....

Ik vind het al moeilijk om met 3 of 4 mensen aan tafel te zitten. Laat staan 5. Daarnaast ken ik de persoon van HR niet.

Wat zijn mijn rechten hierin?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
ronron1212
9 jaar geleden
Je zult je er bij neer moeten leggen het bedrijf probeert jou te reintergeren.

Het beste antwoord

Als de bedrijfsarts van mening is dat jij dit - medisch gezien - aankunt, dan moet je in principe komen. Je bent immers verplicht om mee te werken aan je reïntegratie. Net als bij een gesprek bij de bedrijfsarts kunnen er uitzonderingen worden gemaakt wanneer iemand te ziek is om zelf naar de bedrijfsarts te komen: in uitzonderlijke situaties komt de bedrijfsarts bij de werknemer thuis, of wordt volstaan met een telefonisch consult. Het is ook hier aan het oordeel van de bedrijfsarts of jij dat aankunt of niet. Zoals eigenlijk met alles in je reïntegratie.

Wanneer jij van mening bent dat de bedrijfsarts geen juiste inschatting maakt van jouw mogelijkheden en beperkingen, zul je moeten proberen de bedrijfsarts te overtuigen van jouw gelijk. Wanneer dat niet lukt, zou je in het uiterste geval een deskundigenoordeel van het UWV kunnen aanvragen. Maar dan gaat het in principe niet om de vraag of je in staat bent om één gesprek aan te gaan, maar om het gehele oordeel van de bedrijfsarts over jouw arbeidsmogelijkheden. Vaak zal dat wel met elkaar te maken hebben: als de bedrijfsarts op dit punt een oordeel heeft over jouw functioneren dat volgens jou niet juist is, zal dat wellicht ook op andere punten zo zijn.

Maar nogmaals: probeer er eerst met de bedrijfsarts uit te komen. Stel eventueel een alternatief voor, zodat je duidelijk je bereidheid toont om mee te werken. De beste manier is altijd om het samen eens te worden. Pas als dat niet lukt, kun je eventueel andere wegen gaan bewandelen. Schrijf eventueel een brief als je dat gemakkelijker vindt, of laat iemand anders je daarbij helpen, en maak duidelijk waarom jij volgens jou niet in staat geacht kunt worden om dit gesprek te voeren. Blijft de bedrijfsarts bij zijn of haar standpunt, dan kan de werkgever stellen dat je niet meewerkt aan je reïntegratie.