Mag mijn gemeente wwb-uitkering stoppen zonder duidelijke richtlijnen?

Ik ben een alleenstaande ouder met een aanvullende wwb-uitkering en heb sinds enige tijd een nieuwe partner. We hebben strikt gescheiden huishoudens, in alle opzichten. Echter zijn we wel zo af en toe bij elkaar "op bezoek".
Ik word nu door de gemeente verzocht mee te werken aan een onderzoek of er sprake is van een gezamenlijk huishouden en hier wil ik uiteraard aan mee werken.
Ik moet de komende maanden gaan bijhouden hoe vaak, wanneer en hoe lang we bij elkaar zijn geweest en dit zal ik ook naar waarheid invullen.

Maar, en nu komt ie: Als de gemeente vindt dat dit teveel is, ben ik per direct mijn wwb-uitkering kwijt en valt er ook niet meer over te praten?!

Persoonlijk vind ik deze kort-door-de-bocht-maatregel ver beneden peil.
Ik wil mij gráág aan de regels houden maar dan moet ik wél weten welke?
Zij kunnen mij echter geen duidelijke richtlijnen geven wbt de hoeveelheid van het bij elkaar over de vloer komen omdat mijn partner onregelmatige diensten heeft. Ik moet het gewoon maar bijhouden en dan maar afwachten?

Ik snap dat het van meerdere factoren afhankelijk is maar met dit risico in het vooruitzicht hangt het zwaard van Damocles boven mijn hoofd en dat van mijn kinderen en dat lijkt me niet de bedoeling.

Mag de gemeente dit zomaar op deze manier doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, dat kan natuurlijk niet 'zomaar'. Daar moeten richtlijnen voor zijn en wanneer die er niet zijn in de wet of in lokale regelgeving, dan moet een eventuele beslissing van de gemeente in elk geval in overeenstemming zijn met jurisprudentie op dit gebied.

De wet stelt dat een gemeente de Bijstandsnorm kan verlagen "voorzover de belanghebbenden lagere algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan hebben dan waarin de norm voorziet als gevolg van het geheel of gedeeltelijk kunnen delen van deze kosten met een ander" (artikel 26 WWB). Daar staat verder nog bij dat deze ander in elk geval niet een thuiswonend kind kan zijn die recht heeft op studiefinanciering.

Waar het om gaat, is dat de Sociale Dienst je zal aanmerken als samenwonend wanneer je zoveel samen bent en/of financieel elkaar min of meer onderhoudt dat je duidelijk meer geld te besteden hebt dan wanneer je alleen zou wonen. In de 1e bron worden daar de volgende voorbeelden van gegeven:

U bent op hetzelfde adres ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP)
U heeft bij andere instanties (banken, de belastingdienst, uitkeringsinstanties, uw zorgverzekeraar enz.) of uw werkgever aangegeven dat u op hetzelfde adres woont als uw partner.
U woont bij uw partner, waardoor uw eigen woning een zeer laag energie- en waterverbruik heeft.
Uw eigen woning is maar gedeeltelijk ingericht en uit verklaringen van uw buurtbewoners blijkt dat u niet in de woning woont.
U gaat alleen af en toe naar uw eigen woning om bijvoorbeeld post op te halen of voor huisdieren te zorgen. (zie bron)

Van financieel voor elkaar zorg dragen is onder meer sprake als:

U betaalt gezamenlijk de vaste lasten, boodschappen, auto en vakantie.
U heeft een gezamenlijke bank- of girorekening
U gebruikt een gezamenlijke auto
U heeft elkaar in een testament tot erfgenaam benoemd
U doet huishoudelijk werk (koken, wassen, strijken) voor elkaar
U doet de was samen
U kookt en eet samen
U gaat samen op vakantie (zie bron)

Je geeft aan dat jullie financiën strikt gescheiden zijn, dus gaat het vooral om de vraag of je een gezamenlijke huishouding hebt. Wanneer er géén sprake is van één van de beschreven situaties, dan is het goed te bedenken dat je verplicht bent je in te schrijven op het adres waar je de meeste tijd verblijft. In de praktijk is dat de plek waar je de meeste nachten van de week slaapt.