bij blijvende onmacht om mn hypotheek te kunnen betalen, met grote restschuld dan, eerst naar hypotheek verstrekker of eerst naar rechter?

We zijn gescheiden, huis staat op beider naam, kan hypotheek niet meer betalen en ex heeft uitkering. Ik Wil weg uit huis door te hoge lasten en te lage inkomsten als zzper

Toegevoegd na 4 uur:
We zijn beide hoofdelijk aansprakelijk,.
Maar is de weg naar de rechter de 1e stap om faillissement aan te vragen of eerst met hypotheekverstrekker onderhandelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De bank interesseert het helemaal niet wie de hypotheek(rente) betaalt en zal als duidelijk wordt dat geen van jullie beiden dat kan en dat niet een van beiden de ander kan uitkopen, het huis laten taxeren en uiteindelijk bij executie laten verkopen. Vrolijk nieuws is dat niet, maar zo is wel de werkelijkheid.

Als dat gebeurt is het vrijwel zeker dat het huis zó goedkoop verkocht wordt dat er nog een ton of zo als "restschuld" overblijft. En die zal toch door jullie aan de bank betaald moeten worden.
Ik heb dat van nabij meegemaakt.

Je kan aan die gedwongen verkoop ontkomen (hopelijk werkt je ex mee) door z.s.m. het huis te koop te zetten en te verkopen. De bank zal dan een tijdje geduld hebben als de verkoop tegen een "normale" prijs kans van slagen heeft en niet 2-3 jaar gaat duren zonder dat er hypotheekrente betaald wordt.
Je zal dus het huis scherp moeten aanbieden en alle aanwijzingen van de makelaar stipt moeten opvolgen, anders duurt het veel langer en kan de bank ingrijpen.
De makelaar zal ook proberen te voorkomen dat kopers er achter komen dat jullie "moeten" verkopen, want anders gaat de prijs fors naar beneden.

Als je ex niet meewerkt, zal je de rechter moeten inschakelen, ook om die er uit te krijgen. Als de ex niets betaalt en de bank heeft geen geduld meer, dan verwacht ik niet dat de rechter die ex er niet snel uit zal laten vertrekken.

Mocht het tot executie komen dan kan je waarschijnlijk alleen van die restschuld afkomen door jezelf failliet te laten verklaren.

Dit is in grote lijnen een antwoord op je vragen, maar gezien de problematiek zou ik je aanraden maandag naar een rechtswinkel of Juridisch Loket te stappen, wat voor mensen met geen of weinig geld/inkomen vrijwel gratis is.

Als je een rechter moet inschakelen heb je een "toevoeging" nodig (van de Raad voor de Rechtsbijstand) zodat je alleen de griffierechten en een kleine bijdrage hoeft te betalen als je inkomen 2 jaar geleden (peiljaar) laag genoeg was. Je advocaat (die heb je dan echt nodig) kan, zal en moet (als jij dat verzoekt) dat voor je aanvragen. Als je inkomen toen te hoog was, kan je verzoeken dat een later jaar peiljaar wordt omdat je inmiddels (bijna) niets verdient.

Als zzp-er heb je in principe geen recht op een uitkering anders dan bijstand; probeer dus toch ergens betaald werk te vinden, desnoods deeltijd, zodat je ook WW-rechten opbouwt. Je hebt altijd minimaal drie maanden recht op WW, ook al heb je korter gewerkt.

Success!

Toegevoegd na 3 minuten:
Zonder werk kan je niet huren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je was mij voor Strick: mooi antwoord! Zelfde situatie ongeveer voor België. Best altijd alles proberen in samenwerking te doen met hypotheekverstrekkers. Hier is het zo dat je minimaal drie maanden hypothecair achterstal MOET hebben voor de bank de eerste aangetekende brieven kan omzetten in een procedure voor de rechtbank.
Computoon
9 jaar geleden
Een deel van het antwoord klopt niet: "Je hebt altijd minimaal drie maanden recht op WW, ook al heb je korter gewerkt." Om die 3 maanden ww te kunnen krijgen, geldt de wekeneis.
Je moet in de laatste 36 weken voordat je werkloos werd in minstens 26 weken als werknemer hebben gewerkt (ongeacht het aantal uren in een week.) Er zijn uiteraard meer eisen maar als je niet aan de wekeneis voldoet, heb je geen recht op ww.