Hoe kom ik erachter waar mijn hoge gasrekening vandaan komt?

Hallo,

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen?
Wij hebben sinds een aantal jaren extreem hoge jaarafrekeningen. Het gasverbruik zorgt voor de extreme hoogte van het bedrag
Destijds gingen we ervan uit dat het lag aan de oude cv installatie.
Wij hebben dus een nieuwe cv installatie gehuurd met het vertrouwen dat de jaarafrekeningen via essent een stuk lager zouden zijn.
Tot onze grote schrik kwamen wij erachter dat de jaarafrekening alleen nog meer is opgelopen. Wij zitten zou op een maandbedrag van 260. Mijn partner en ik werken beiden fulltime. We zijn weinig thuis.
We hebben alleen een douche, geen bad. We hebben geen extreem verbruik van de verwarming. We hebben de installateur van de cv ketel gevraagd te controleren of alles wel goed is aangesloten want met een nieuwe installatie zou het gasverbruik moeten teruglopen. Dit bedrijf is langs geweest en deze meneer heeft alles doorgemeten. We hebben een meertrapsraket van hem ontvangen. Daarop is een afwijking te zien. De cv installatie kan een belasting aan van 30 kw. De gasmeter geeft echter een belasting van 44,6 kw aan. Hij adviseerde ons een ijking aan te vragen bij enexis. Dit koste ons €372 op basis van ongelijke. Cij Borculo is vanochtend hier geweest. De meneer kon geen afwijking vinden, een kleine afwijking die binnen de marge valt. Ik weet ook niet of het normaal is dat wij dan geen nieuwe meter geplaatst krijgen, hij heeft de oude weer opgehangen.
Waar kan ik mij nu nog melden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (3)

laat jullie installatie eens testen, dat kan door er druk op te zetten en dan te kijken of de druk verminderd want dit kan duiden op een lekkage ergens. Een loodgietersbedrijf kan dit verzorgen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw tip. Er is al getest op lekkage. Dat wat weg sijpelt doordat de leidingen niet meer optimaal zijn valt ruim binnen de marge en kan het extreme verbruik niet verklaren.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Heeft deze meneer ook de leiding afgeperst dwz onder druk gezet en een tijd gewacht of de druk in de leiding terug loopt?
Ergens moet er gas weg lekken of de meter is niet goed, je zou eens kunnen vragen of het gasbedrijf er (tijdelijk) een nieuwe meter inzet. je kunt niet zonder reden zomaar een torenhoge gasrekening hebben.
Is de kachel wel een HR ketel?
Zonder beschuldiging aan wie dan ook Is er geen buurman/vrouw die (perongeluk) bij jullie in het systeem mee doet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Buren die meedoen, daar moest ik ook aan denken. Een te hoog verbruik kan ook liggen aan een te hoge voordruk. Dat is de druk waarmee het gas uit de meter komt, dus in de gasleiding tussen de meter en de CV-ketel. Maar als het goed is zou de monteur die de nieuwe ketel geïnstalleerd heeft dat gemerkt moeten hebben.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Je zou ook nog eens een dag dat je alles uit hebt maar dan echt alles ook de waakvlammen e.d. 's ochtends voor jullie weggaan de meterstand opnemen en 's avonds als je weer thuis komt weer de meter opnemen. Dan weet je nl of er iets buiten jullie om gebruikt wordt of weg loopt
Ga mogelijkheden elimineren.
Schrijf de meterstand op 's ochtends voor je weggaat en 's avonds voor je gaat koken.
Neem de meterstand op vóór en na het douchen.
Neem de meterstand op vóór en na het koken.
Bepaal het verbruik van een dag of een week, en zet dan de CV uit (stekker eruit), en bepaal het weer - om te zien of de CV niet stiekem draait.

Op deze manier kun je berekenen wat jullie aan gas verbruiken zuiver aan koken en douchen (omdat de verwarming nu uit moet staan).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zijn altijd vervelende problemen, zeker als je er al zoveel aan gedaan hebt!
Je kan inderdaad zelf de standen bijhouden van de meter!
Je zou evt ook een slimme meter kunnen laten plaatsen, kost wel wéér geld maar als alles is nagekeken blijven er ook weing opties over.
Voordeel is wel dat je dan een nieuwe meter hebt, en dat je met een slimme thermostaat zoals "toon" het verbruik kan bijhouden.