Als ik voor 3 jaar naar aruba of curacao ga mag ik mijn Wajong mee nemen?

Mijn man zit bij de marine en moet waarschijnlijk over 2 jaar naar aruba of curacao voor 3 jaar voor zn werk. Jullie snappen dat ik niet met ons zoontje hier in nederland willen blijven, maar met hem mee willen.
Ik heb dus een wajong uitkering. Ik kan absoluut niet werken hoe graag ik ook zou willen.
Hoe groot is de kans dat ik dus mijn wajong mee mag nemen voor die 3 jaar of dat ik hem erna weer terug krijg? Want als dit niet kan moeten we gaan aangeven dat het voor ons niet mogelijk is daarheen te gaan. Maar juist voor mijn reuma lijkt het me heerlijk om eens 3 jaar met minder pijn te kunnen leven dus willen wij dit wel heel graag, maar als ik mijn uitkering kwijt raak komt er een te groot gat in onze financien helaas.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5K
fisbel
9 jaar geleden
Een antwoord van 2 jaar geleden op goeievraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/hou-recht-wajong-uitkering-wilt.356174

Antwoorden (3)

Als je naar het buitenland vertrekt, stopt de wajong de 1e van de maand na vertrek. Bij terugkomst zul je het dus opnieuw moeten aanvragen.

Zie ook bron. Wellicht ook verstandig om te informeren bij het UWV hierover.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de link staat wel dat Wajong kan worden behouden als 'het voor de verzorger noodzakelijk is naar en buitenland te verhuizen en u voor de zorg afhankelijk bent van de verzorger' Dat zou bij jullie van toepassing kunnen zijn.

Bovendien gaat het bij jullie wel om een heel specifieke situatie. Ik zou gewoon even met uwv contact opnemen, misschien is er wel het e.e.a. te regelen!

Toegevoegd na 14 minuten:
Nog even verder gekeken, en voor ABC eilanden gelden wéér andere regels omdat het bij het Koninkrijk hoort!
Dat zou betekenen dat je de uitkering wel mee kunt nemen!
Zie bron 2.

Sorry voor het antwoord in meerdere delen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het algemeen kan een Wajong-uitkering niet worden meegenomen naar het buitenland. Een uitkering zoals een arbeidsongeschiktheidsuitkering bijvoorbeeld WIA en een Wajong-uitkering worden verschillend behandeld als er naar het buitenland wordt verhuisd.

In een aantal gevallen kunt u uw Wajong-uitkering wel houden:
* U heeft een medische behandeling nodig in het buitenland.
* U heeft een baan gevonden waarmee u zelf geld kunt verdienen.
* Uw ouders of verzorgers moeten naar het buitenland verhuizen. En u bent voor uw verzorging van hen afhankelijk.

Voor veel uitkeringen geldt dat als er wordt verhuisd naar 1 van de Koninkrijkslanden (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) of naar 1 van de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba, de uitkering mag worden meegenomen. Voor zover ik weet geldt dat niet voor een Wajonguitkering. Maar met een telefoontje naar het UWV kunt u dit checken.
fisbel
9 jaar geleden
Voor zover ik weet vallen de Antillen onder Nederland. Wel status aparte.
Dus zou dat gewoon kunnen.
Ik zou het even extra vragen bij je Gemeente. Ik denk Burgerzaken .
Suc6 er mee