Waar staan de cijfers bij een koers voor?

De AEX staat bijvoorbeeld op 393,5 o.i.d. Wat houdt dit getal in?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Amsterdam Exchange Index (AEX) is de belangrijkste Nederlandse beursindex. De index geeft het beeld weer van de koersontwikkeling van de 25 aandelen met de grootste marktkapitalisatie op de Amsterdamse effectenbeurs. Uit het gewogen gemiddelde van de koersen van deze aandelen wordt de stand van de AEX berekend. Middelgrote bedrijven worden weergegeven in de Amsterdam Midkap Index en de kleinste aandelen in de AScX Index. bron: wikipedia

Antwoorden (1)

De cijfers van de koersindex de AEX staan voor de waarde van de 25 in de AEX genoteerde aandelen. Om de waarde van de AEX-index te berekenen moet je weten voor hoeveel aandelen een bepaald fonds (aandeel zoals Shell ofzo) in de index is opgenomen: het wegingsaantal. De laatst bekende koers van het fonds vermenigvuldig je dan met het wegingsaantal. Tel hiervan uitkomsten van alle 25 fondskoersen bij elkaar op en deel dit getal door 100. Het getal dat daaruit komt is het AEX-indexcijfer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een exacte berekening kijk op:
https://indices.nyx.com/sites/indices.nyx.com/files/aexcomp.pdf