Neckermann.com failliet, krijg nu brief van incassobureau. Is dat wettelijk?

Ik kreeg verleden vrijdag een eerste aanmaning van een schuld aan Neckermann.com van 2010. Dit is het eerste schrijven dat ik van een incassobureau hierover heb gekregen. Blijkbaar in het verleden is alle communicatie naar een oud adres gestuurd.

Het incassobureau rekent mij kosten aan voor een schadebeding, een dossierkost (hoge kost) en verwijlintresten met als afsluiter nog eens extra intresten.

Neckermann.com is ondertussen failliet verklaard. Is dit eigenlijk allemaal wettelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Dat lijkt me wel ja...

Als je iets bestelt, moet je het ook betalen. Als je dat bij herhaling verzuimt gaat dat gepaard met extra kosten zoals die van het incassobureau.

Jij hebt ook zorg te dragen dat je post wordt doorgestuurd als je verhuist. Zou een mooie boel zijn als je door verhuizing je rekening niet zou hoeven betalen omdat je adreswijziging niet hebt doorgegeven: kun je mooi van alles 'gratis' bestellen.

Gaat een bedrijf failliet, dan vervalt niet de plicht van mensen die nog een schuld hebben uitstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dit mag.

De schuld die jij hebt bij, het inmiddels failliete, bedrijf moet gewoon betaald worden. De curator van het bedrijf zal zoveel mogelijk van de openstaande schulden proberen te innen om schuldeisers van het bedrijf te kunnen betalen.

Jij bent er zelf verantwoordelijk voor dat je het juiste adres doorgeeft aan een bedrijf waar je nog een schuld/bedrag hebt open staan. Als je dat niet hebt gedaan en het bedrijf (en later het incassobureau) sturen rekeningen naar het oude adres dan ben je zelf verantwoordelijk voor de extra kosten. Daarbij heeft een bedrijf als Neckermann en een incassobureau geen inzage in de basisadministratie van de gemeente. Zij kunnen dus niet controleren of het adres dat ze van je hebben ook klopt.

Een curator of deurwaarder heeft die mogelijkheid wel. Dus vandaar dat men nu wel je juiste adres heeft weten te achterhalen.

In Nederland geldt het principe "wie eist, bewijst". Dus het incassobureau moet aannemelijk maken dat je inderdaad die schuld hebt en dat de kosten die ze je rekenen kloppen (bv door je een kopie van de vorige brieven te sturen). Daarnaast moet jij kunnen aantonen dat je wel degelijk je adreswijziging had doorgegeven aan Neckermann. Als je dat kunt dan ligt de fout van de brieven (en extra kosten) dus bij Neckermann / de curator en hoef je die extra kosten niet te betalen. Kun je dat niet bewijzen dan moet je de kosten wel betalen.