Krijg je een hogere wajong uitkering als je gaat werken?

Ik heb nu een werkervaringsplek (onbetaald) 19 uur in de week.
Ik ga misschien werken 22 en half uur en dit word betaald. Ik hoor van mijn buurvrouw die ook in een wajong uitkering zit, dat als je werkt dat je er ongeveer 200 euro op vooruit gaat. Dat je baan je uitbetaald en aanvullend door uwv en dat dat in plaats van 934 naar 1134 gaat..
Maar is dit waar of een broodje aap verhaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Je Wajong uitkering gaat niet omhoog maar wel je totale inkomen. Hoe veel dit omhoog gaat is afhankelijk van je leeftijd en je salaris. Met de rekenhulp Wajong (zie link) kan je zien wat je totale inkomen ongeveer wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je buurvrouw lijkt te suggereren dat ieders uitkerings- en werksituatie hetzelfde is. Dat is niet zo: niet ieders Wajong-uitkering is hetzelfde en ook niet ieders salaris is hetzelfde. Het is zeker niet zo dat elke Wajonger een X bedrag ontvangt als hij/zij niet werkt, en een Y bedrag wanneer hij/zij wél wat werkt.

Het UWV verhoogt zeker je uitkering niet wanneer je gaat werken. Afhankelijk van de hoogte van je salaris in relatie tot je restverdiencapaciteit, zal je uitkering verlaagd worden.

Of je er in z'n totaliteit op vooruit gaat of niet, hangt af van je precieze situatie. In de oude Wajong gaat de verlaging in trappen en kan het daarom gebeuren dat door één euro meer te verdienen dan vorige maand, je inkomen ineens 200 euro lager wordt omdat je uitkering nét een klasse lager uitvalt.

In de nieuwe Wajong is het in principe de bedoeling dat je er altijd op vooruit gaat als je gaat werken. Of dat in werkelijkheid ook zo is met alle toeslagen en andere inkomensafhankelijke regelingen, durf ik niet te zeggen. We hebben in Nederland nu eenmaal te maken met de beruchte armoedeval, en dat geldt evengoed voor Wajongers.

In de oude Wajong gaat ongeveer de helft van de Wajongers erop vooruit, en ongeveer de helft niet: hun inkomen blijft ongeveer hetzelfde of wordt wat lager. Afhankelijk van onder meer zorg- en huurtoeslag en de periodebijdrage CAK zal dat positief of negatief werken op wat iemand uiteindelijk kan besteden in de maand.

Hoe het uiteindelijk uitpakt, hangt af van allerlei factoren:

-Wanneer je niet afhankelijk bent van huurtoeslag omdat je geen huis huurt of je
een - verdienende - partner hebt, zul je er sneller op vooruit gaan
-Als je een hogere uitkering krijgt dan gemiddeld, bijvoorbeeld vanwege hulpbehoevendheid, ga je er juist eerder op achteruit
-Hoe meer je kunt werken, hoe groter de kans dat je er op vooruit zult gaan.
-Bij een hoger uurloon wordt soms de maatman aangepast en zal je uitkering daarom minder snel verlaagd worden (in elk geval in de oude Wajong)
-In de nieuwe Wajong is het * in principe * de bedoeling dat je erop vooruit gaat wanneer je werkt, of in elk geval niet op achteruit gaat

Je kunt via één van de rekenhulpen een indicatie krijgen van hoe het uit zal pakken in jouw situatie. Zie de bronnen voor rekenhulpen oude en nieuwe Wajong.

Het UWV kan pas een definitieve berekening maken nadat je je eerste loonstrook hebt opgestuurd. Voor die tijd kunnen ze uiteraard wel een indicatie geven.