Wordt wajong gekort als je studiefinanciering krijgt?

Als je valt onder de nieuwe wajong regeling en je wilt proberen te gaan studeren, hoe werkt dit dan?
Wordt je studiefinanciering afgehaald van het wajong bedrag?
Of kan je de twee bij elkaar op tellen? De 25% wajong + studiefinanciering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Als u op of na 1 januari 2010 Wajong hebt aangevraagd wordt er gekort op de Wajong-uitkering. Bij de nieuwe Wajong-uitkering in combinatie met de studiefinanciering, bedraagt uw Wajong-uitkering 25% van het minimumloon.

U kunt dus naast de Wajong-uitkering studiefinanciering krijgen. Let u er wel op dat u naast uw studiefinanciering niet te veel mag bijverdienen. Een Wajong-uitkering geldt als bijverdienste. Het maximum dat u mag bijverdienen in 2014 zonder uw studiefinanciering te verliezen is € 13.729,80
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ fisbel
Dus die 25% van het minimum loon wajong wordt niet een lager bedrag vanwege studiefinanciering? Het gaat me namelijk om, wordt die 25% wajong lager, door de studiefinanciering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de 25% is al je lagere uitkering: omdat je studiefinanciering ontvangt, krijg je niet de normale 75% maar slechts 25%. Daarin wordt niet naar de hoogte van je studiefinanciering gekeken. Andersom dus wel: voor de studiefinanciering telt je Wajong dus als bijverdienste, maar voor je Wajong telt niet je studiefinanciering als bijverdienste.
fisbel
9 jaar geleden
De aanvullende informatie van Lies12 kan ik volledig onderschrijven.
Onderstaand naast de bron van infonu die ik al noemde in mijn antwoord nog twee bronnen om de toevoeging van Lies12 en mijn antwoord te checken. Gevolgen voor de hoogte van mijn uitkering?
Heeft u naast uw studie een betaalde bijbaan? En verdient u daarmee tot 25% van het minimum(jeugd)loon? Dan heeft dat geen gevolgen voor uw uitkering.
Verdient u met uw werk meer dan 25% van het minimum(jeugd)loon? Dan heeft dit wel gevolgen voor uw uitkering. Wilt u berekenen hoe hoog uw totale inkomen per maand ongeveer is? Ga dan naar de Rekenhulp nieuwe Wajong. http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_kreeg_op_jonge_leeftijd_een_ziekte_of_handicap/nieuwe_wajong/tijdens_mijn_wajong/hoe_hoog_is_mijn_wajong-uitkering_als_ik_een_opleiding_volg.aspx http://www.pameijer-geldtelt.nl/informatie/18-jaar-en-je-financien/inkomen/wajong