ik heb al jaren een bijstandsuitkering maar ben 100 % zeker niet meer in staat ?om te werken..kan ik dan een wia aanvragen

ik vraag me af of je in de bijstand een wia kan aanvragen omdat je in de bijstand altijd nog een werkverplichting heb...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
zul je toch eerst gekeurd moeten worden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gekeurd door wie? De sociale dienst kan je medisch laten beoordelen in verband met een (ontheffing van) de sollicitatieplicht, maar je kunt niet vanuit de Bijstand in de WIA terechtkomen. Tenzij VS gedeeltelijk werkte en een aanvulling ontving vanuit de Bijstand en straks twee jaar ziek is, of er nog bezwaar- of beroepzaken lopen na een afwijzing voor de WIA en haar WW al verlopen is (en dan zou het gaat om WIA met terugwerkende kracht, dus geen nieuwe aanvraag) of een dergelijke vrij bijzondere situatie. Maar in principe krijg je Bijstand als je géén recht (meer) hebt op andere regelingen zoals werknemersregelingen. Als VS volledige Bijstand ontvangt, is ze niet verzekerd voor ZW, WW of WIA.

Antwoorden (1)

De WIA is een werknemersverzekering. Als je nu in de bijstand zit ben je geen werknemer en kom je dus niet in aanmerking voor de WIA.

Als je arbeidsongeschikt bent en in de bijstand zit kan je je wel laten keuren om zo de sollicitatieplicht te laten vervallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je reactie en daarvoor moet ik ook bij uwv zijn of via de bijstand?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Sociale Dienst. Met het UWV heb je niets te maken in de Bijstand. Die voert de werknemersverzekeringen en de Wajong (voor jonggehandicapten) uit. Maar heb je nu dan een sollicitatie- en arbeidsplicht? Gezien je stellige claim is dat toch wel vreemd: de sociale dienst laat al snel mensen keuren die ziek of arbeidsgehandicapt zijn.