Hoe kun je een goed redactioneel stuk schrijven voor een krant als persbericht, zonder commercieel over te komen?

Dit in het kader van een persbericht/ stuk dat ik wil insturen in het kader van mijn ander locatie die over 2,5 week open gaat en ik als enige in de stad een bepaalde massage doe (lomi lomi massage) en een nieuwe massagevorm nog erbij leer die voor veel mensen interessant is. (afslankmassage)

Het doel is uiteindelijk natuurlijk wel weer commercieel, dus hoe kun je je stuk toch redactioneel houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij een persbericht is het essentieel het de redactie die het moet plaatsen gemakkelijk te maken. Schrijf het stuk dus sowieso alsof *jij* de verslaggever van de krant bent. Ze moeten het zonder te herschrijven zó kunnen plaatsen. Hou het ook kort, anders wordt het gegarandeerd ingekort of überhaupt niet geplaatst. Als er toch geknipt moet worden, doe je dat liever zelf dan dat een verslaggever de delen wegsnijdt die jij zelf eigenlijk het belangrijkste vindt. Hou het zakelijk: je kunt wel feiten noemen (de opening van je locatie, het feit dat je een massagevorm als enige in de stad beoefent) maar hou meningen erbuiten. Zeg dus liever dat je massage 'gericht is op' dan dat het 'fantastisch is voor'. Begin direct met de belangrijke informatie: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Een leuk trucje: omdat je schrijft alsof je een verslaggever bent, kun je ook jezelf citeren alsof je jezelf hebt geïnterviewd. Dat is in persberichten heel normaal. Je kunt dus gerust schrijven: *Massages tijdens het winkelen* Massagesalon De Masseur opent op 1 april haar deuren in winkelcentrum De Passage. In deze tweede vestiging van De Masseur kan het winkelend publiek terecht voor een bijzondere massagevorm: lomi lomi. "We zijn de enigen in Voorbeeldstad die deze massages aanbieden, en daar zijn we uiteraard trots op," aldus eigenaar Labratje. Lomi lomi is een massagevorm die gericht is op... Etc. etc. Het mooie is dat je in de quotes van jezelf toch nog wat commerciële boodschappen kwijt kunt: het verbaast niemand als de eigenaar van de massagesalon wat commerciële antwoorden geeft op de fictieve verslaggever die hem heeft geïnterviewd.

Ik zou het helemaal objectief houden. Schrijf erover alsof je een buitenstaander bent en gebruik geen woorden waar duidelijk een mening mee gepaard gaat (goed, geweldig, prachtig, mooi enzovoort).

Ik vraag me af of kranten überhaupt redactionele stukken (met commercieel doel) plaatsen. Het beste kun je gewoon een persbericht sturen en daarbij de journalist/redacteur van Welzijn/gezondheid een uitnodiging sturen tot het uitproberen van je service. Zij kunnen er dan wel een mooi stuk overschrijven.

Bedenk een wat ongewone invalshoek zodat je artikel nieuwswaarde heeft en probeer het; sommige krantjes plaatsen bijna alles. Ik heb zelf een keer een artikel over een kunstenaar geschreven; de redacteur nam het letterlijk over en plaatste er bovendien zijn naam onder ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100