Moeder heeft altijd wezenpensioen ontvangen. Kan ik daar nog aanspraak opmaken?

Mijn moeder heeft vanaf mijn 7e levensjaar altijd wezenpensioen ontvangen. Dat heb ik nooit geweten. Ben 22 en net afgestudeerd. Het gaat om een groot som geld. Kan ik daar nog aanspraak opmaken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De halfwezenuitkering is per 1 april 2013 vervallen en over gegaan naar de algemene nabestaandenwet. Het bedrag van een halfwezenuitkering was 20% van het minimumloon, circa 275 euro per maand tot aan je 18de of eerder als je niet meer tot het huishouden van betreffende ouder behoort.

Een weduwe en wezenpensioen ontvangt de weduwe uit het pensioenfonds van haar overleden man. Dit geld krijgt ze alleen als haar man of werkgever verzekerd was voor een nabestaandenpensioen en/of een wezenpensioen. Het wezenpensioen wordt ontvangen tot de 18de verjaardag of maximaal tot 27 bij studerende kinderen.
In jouw geval heb je het waarschijnlijk over een wezenpensioen uit het pensioenfonds van de overleden man. De bedragen hiervan liggen aan het soort pensioenfonds maar ligt tussen de 10 a 20 % van het pensioen. Het is extra geld voor de verzorging van een kind, zou de moeder ook overlijden dan hebben kinderen recht op bv 20% ipv 10% wezenpensioen.

Normaal gesproken heeft een moeder een belangrijke bijdrage geleverd aan de baan van haar man, alleen al door voor de kinderen en het huishouden te zorgen. In ieder geval was het pensioen er niet geweest als de man geen baan met zo’n soort pensioenfonds had gehad.

Quote: Begin dit jaar is mijn man overleden. Naast het partnerpensioen dat ik zelf ontvang, krijgen mijn twee kinderen van dertien en negen jaar oud een wezenpensioen van ongeveer € 300 netto per maand. Moet ik daar belasting over betalen? En mag ik dat geld gebruiken voor de kosten van levensonderhoud?

Het wezenpensioen is belastbaar inkomen voor uw kinderen en hoeft u dus niet bij uw inkomen op te tellen. U kunt dit geld gewoon gebruiken voor de kosten die u maakt voor de kinderen en de huisvesting. Omdat het pensioenfonds over de pensioenuitkeringen loonbelasting zal inhouden, kan het de moeite waard zijn om te bekijken of de kinderen een deel van de belasting kunnen terugkrijgen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Samengevat kan je wat mij betreft alleen aanspraak maken op het wezenpensioen nadat je uitwonend was en je moeder geen kosten meer had voor jou levensonderhoud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van die grote som geld heb jij , neem ik aan je eten kleding en andere dingen gehad. Dus valt er geen aanspraak meer te maken
anneliez
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Helaas voor jou, maar anneliez heeft gelijk:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=96414
anneliez
9 jaar geleden
Weet je het bedrag van de kinderbijslag? Dat is een leuke aanvulling, maar meer niet
Ivana
9 jaar geleden
Mijn hemel, wees blij dat je moeder goed voor je heeft gezorgd. En dat nog wel nadat haar man gestorven was. Ik vind jouw vraag eigenlijk onbetamelijk. Ga eens optellen wat een kind kost in de eerste 18 jaar van zijn leven. Dat is meer dan een wezenpensioen en de kinderbijslag bij elkaar.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Hier kunnen wij geen oordeel over vellen, want wij kennen Reggie en (ik ga er voor het gemak even uit van dat Reggie een man is) zijn moeder niet. Misschien heeft zijn moeder helemaal niet goed voor hem gezorgd.
Was ze een alcohollist en heeft Reggie alles alleen moeten doen. Dan zou ik ook denken "hier met mijn geld"
Wij waren er niet bij, dus het is niet eerlijk om hem meteen als een graaier te zien.
fisbel
9 jaar geleden
U zult niet een wezenuitkering bedoelen. Want die wordt uitgekeerd aan het kind (de wees) als BEIDE ouders zijn overleden. Het zal daarom gaan om een halfwezenuitkering. Waarschijnlijk heeft u het over een (ANW) halfwezenuitkering. Die is belast bij de langstlevende ouder. Die er ook de beschikking over heeft. Een halfwezenpensioen daarentegen van een pensioenfonds is inkomen van het kind zelf. En belast bij het kind. Als het kind zelf inkomen geniet is het wijs om na te gaan of een aangifte (IB) wenselijk is. Vaak kan ingehouden loonheffing worden teruggevorderd. Dit kan nog vanaf belastingjaar 2009. Er is recht op een Anw-halfwezenuitkering als het kind onder de 18 jaar is. Deze uitkering bedraagt 20% van het netto-minimumloon.
Overigens is het zo dat de halfwezenuitkering medio 2013 is vervallen. (met overgangsrecht voor mensen met een ANW-nabestaandenuitkering.
ronron1212
9 jaar geleden
De belasting moet wel door je moeder betaald worden. Krijg jij dan een aanslag daarover?
ronron1212
9 jaar geleden
reggie1991 rare zaak je moeder haar rekening en jij de aanslag? Heb je niet gewoon een aanslag gehad over je eigen inkomsten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reggie 1991 heeft gelijk dat wij de achtergrond niet weten. Als er een goede verstandhouding was geweest dan hadden moeder en reggie hierover afspraken kunnen maken. Dat dit niet is gebeurd en zegt wat mij betreft al genoeg. Het is wel jammer dat reggie kennelijk nooit een wijziging heeft aangevraagd bij de pensioenverstrekker toen hij constateerde dat er een verkeerd rekeningnummer op de polis stond.
Je kunt eventueel een bezwaarschrift indienen bij de belastingdienst als jij kunt aantonen dat het geld op een verkeerde bankrekening is gestort. Maar of ze daar gevoelig voor zijn???? Het stond immers wel op jouw naam. Sterkte, en hoop voor een goede afloop...