moet ik mijn studiefinanciering terug betalen? zie omschrijving

Ik zit in het 3e jaar van mijn mbo3 opleiding schoonheidsspecialiste. Ik denk eraan om te gaan stoppen. Dus dan heb ik geen diploma. Het nieuwe schooljaar wil ik wel weer gelijk beginnen met een andere mbo3 opleiding. Moet ik dan mijn studiefinanciering van die eerste 3jaar terug betalen? Of als ik wel een diploma haal van die andere opleiding is het dan goed?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
je moet toch nog maar 1 jaar? maak het gewoon af, heb je in elk geval een papiertje

Antwoorden (1)

Het is het volgende geregeld op dit moment,
Zodra je begint aan een opleiding ga je een lening aan.
Haal je je diploma, dan wordt deze kwijt gescholden onder de vorm van gift.
Je hebt 4 jaar recht op studie financiering.
Stop je na 3 jaar maar begin je bij een andere opleiding. Dan heb je nog 1 jaar recht op studiefinanciering bij je nieuwe opleiding. Zodra je dat diploma hebt gehaald zal de in totaal 4 jaar studiefinanciering kwijt worden gescholden onder de vorm van gift.

In totaal heb je 10 jaar de tijd om een diploma te halen. Na 10 jaar wordt de opgenomen studiefinanciering een lening en kan het geen gift worden.

Jij hebt straks 3 jaar een opleiding gedaan, en dan een nieuwe opleiding voor 4 jaar misschien. dan heb je dus je diploma in 7 jaar gehaald (binnen de 10 jaar) en worden de eerste 4 jaar als gift weggeschreven.