Klopt het dat als iemand overlijd je niet bij die persoon zijn/haar bankrekening kan?

Ik heb dat laatst van iemand gehoord.
Die zei dat als je bijvoorbeeld getrouwd bent en je man (of vrouw) valt weg, en de bank weet dat, en de bankrekening staat op diens naam dat je er dan niet meer bij kan. Zelfs niet als je eigen inkomsten ook op die rekening gestort worden.

Klopt dit?
En hoe kan je dat dan goed laten zetten?
En hoe lang duurt dat?

Toegevoegd na 27 seconden:
Best lomp als dit zo is, hypotheek en alles zal toch betaald moeten worden...

9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige banken doen niet moeilijk:
http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/33450-erfenis-en-de-rekening-van-de-overledene.html
Ze moeten dus mee willen werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk niet dat dit 'lomp' is. Wel pijnlijk, maar het is wel terecht dat banken dit moeten doen. Het is immers niet gezegd dat de overblijvende partner de (enige) erfgenaam is. In dat geval zou hij/zij de bankrekening na het overlijden kunnen gebruiken voor uitgaven waar de (andere) erfgenamen het niet mee eens zijn. Deze situatie (dat de overblijvende partner niet de enige erfgenaam is) komt regelmatig voor, bijvoorbeeld in gevallen waarin een van de partners kinderen heeft uit een eerder huwelijk. In elk geval lijkt mij dat het juist goed is dat de bank geen 'eigen rechter' gaat spelen en maar alvast aanneemt dat de overblijvende partner 'dus' wel de (enige) erfgenaam zal zijn. Niet iedereen is in gemeenschap van goederen getrouwd...
fisbel
9 jaar geleden
Waarom zouden er zoveel en/of rekeningen bestaan? De reden is duidelijk: beide partijen hebben toegang tot de rekening. Ook bij overlijden van 1 van de partners.

Het beste antwoord

Dat klopt dat je er niet bij kan. Alleen de rekeninghouder kan er bij.
Dat kun je voorkomen met een zogenaamde "en/of" rekening.
Bijvoorbeeld als de rekening op naam van "Piet en/of Marie" staat, kunnen Piet en Marie er beide bij. En bij overrlijden van één van de twee houdt de ander het beheer.
Deze constructie wordt ook vaak toegepast als een zoon of dochter de financien van vader of moeder beheert.
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Klopt, +
Utrecht
9 jaar geleden
Niet helemaal: ook een en/of rekening wordt na overlijden van een van de rekeninghouders geblokkeerd. Zo is het bij mijn ouders gegaan.
Ook bij een en/of rekening heb je een verklaring van erfrecht nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Normaal is dit niet. Bij een en/of rekening blijft de langstlevende bevoegd. Dat weet ik uit eigen ervaring zowel met de en/of rekening met mijn moeder. Mijn vrouw heef dezelfde ervaring bij de en/of rekening na het overlijden van haar moeder. Wellicht heeft een betrokkene zich bij de bank gemeld en bezwaar gemaakt. De bank heeft gewacht totdat de verklaring van erfrecht van de notaris beschikbaar kwam.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bedankt, mijn man en ik hebben en/of rekeningen. Maar een heleboel mensen hebben dat niet, dus vandaar dat ik me dat af vroeg.

Andere antwoorden (2)

Zie bovenstaande en als aanvulling uit eigen ervaring duurde dat bij mij 3 weken (ING) voordat de rekening gedeblokkeerd werd.
Ik zou proberen bij de klantenservice bij je bank daar navraag naar te doen. Er is vaak een aparte afdeling / aantal personen die dit soort zaken behartigd.
Suc6 verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de bankrekening alleen op de naam van je partner staat dan wordt er door een speciale afdeling van je bank eerst gekeken of er een testament is voor het geval dat de overledene in zijn testament bepaalde personen heeft uitgesloten van erfenis. Door die afdeling wordt ook gekeken of er na het tijdstip van overlijden grote bedragen zijn afgeschreven. Bedragen die afgeschreven zijn vanwege vaste lasten of het betalen van een uitvaart worden wel door de bank geaccepteerd. Bij een en/of rekening heb je daar geen last van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als betreffende persoon jou wel een machtiging had afgegeven dan vervalt deze machtiging bij zijn overlijden omdat zo'n machtiging alleen "bij leven" is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Laatste had ik een en/of rekening over laten zetten naar 1 persoon en dat was binnen een dag via kantoor ING geregeld. Misschien dat het dus andersom ook zo snel gaat?