Is mijn concurrentiebeding nog geldig na overlijden van werkgever?

Ik werk als fysiotherapeut en mijn werkgever is kort geleden overleden. Mijn jaarcontract was op dat moment al een maand afgelopen en er is op dit moment ook nog niet een nieuw contract aanwezig/getekend. De erfgenamen (de broers van) zijn op dit moment verantwoordelijk en de praktijk draait nog. Nu wil ik graag voor mijzelf beginnen in een naast gelegen pand, maar vraag mij af of mijn concurrentiebeding nog geldig is.
Is dit na de dood van de werkgeven nietig? of wordt dit overgenomen door de erfgenamen?

Alvast bedankt voor uw meedenken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Interessante vraag! Ik ben benieuwd naar de antwoorden. + 1 voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelf ben ik geneigd te denken dat je een arbeidscontract hebt gehad, die een afspraak inhield tussen jou en de onderneming waarvoor je werkte. De persoon met wie je die arbeidsovereenkomst hebt afgesloten was slechts de vertegenwoordiger van de onderneming, en niet de andere contractpartij. Als de onderneming nu (door toedoen van de erfgenamen) nog steeds bestaat, bestaat de andere contractpartij zodoende dus ook nog steeds. Naar mijn idee heeft het contract nog steeds rechtskracht. Misschien dat iemand met nog wat meer kennis van het civiele recht dit kan bevestigen.

Antwoorden (1)

Ik zou juridisch gezien geen enkele reden weten waarom het concurrentiebeding ongeldig zou worden, zeker wanneer het bedrijf sinds het overlijden van de eigenaar wordt voortgezet door de erfgenamen. Je hebt het conc.beding immers niet met hem afgesloten, maar met de BV.
Het lijkt me wel het proberen waard om de situatie met de erfgenamen te bespreken, want zij kunnen ook een ontheffing voor je schrijven.
Tot slot is het ook nog een idee om gewoon voor jezelf te beginnen en maar te kijken wat ervan komt. Grote kans dat de erfgenamen hun handen vol hebben aan het draaiend houden van de zaak en niet op het idee komen om jou aan te klagen. Immers, een concurrentiebeding is een papieren tijger tot het moment dat de benadeelde (lees: voormalig werkgever) er werk van maakt. Dat laatste is niet zo netjes, maar wordt wel regelmatig gedaan na een wisseling van directie.

Toegevoegd na 7 minuten:
Let wel op wanneer je datgene wat ik als derde noemde wilt proberen: als het mis gaat zijn de bedragen verschrikkelijk hoog. Ik had een collega die aangeklaagd werd voor het overtreden van het conc.beding van zijn vorige werkgever en hij kreeg iets meer dan 100.000,- boete en mocht een half jaar niet werken!

Dus mijn advies: optie 2, bespreken met de nieuwe directie en hopen dat zij er anders tegenaan kijken dan hun broer.