Na een jaar opnieuw ziek. Wat zijn je rechten?

Stel dat je een jaar ziek bent geweest waarin je 100% doorbetaald hebt gekregen. Na dat jaar ga je weer fulltime aan de slag en ben je dus weer beter gemeld. Na een jaar fulltime te hebben gewerkt, raak je opnieuw ziek door dezelfde oorzaak.

Gaat de doorbetalingsregeling van twee jaar opnieuw in omdat je alweer een jaar beter en aan het werk bent geweest? En krijg je dan dus opnieuw 100% van je salaris? Of ga je naar 70% van het salaris omdat de nieuwe ziekteperiode bij de vorige wordt opgeteld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (2)

In principe geldt dat een ziekmelding een 'looptijd' heeft van 2 jaar voordat er buitengewone maatregelen genomen kunnen worden.

Een ziekteperiode van 1 jaar waarna een volledig herstel is bereikt langer dan 1 jaar, vervalt dus.
Het ligt er dus maar net aan of je meer of minder dan 1 jaar na je herstel weer ziek bent geworden.
Het zou niet uit mogen maken of je dezelfde ziekteklachten hebt gekregen als je langer dan 1 jaar na je herstel hebt gewerkt. In dat geval is de voorafgaande ziekteperiode niet relevant meer.
Anders wordt het als je minder dan 1 jaar na je herstel weer ziek bent geworden met dezelfde ziekteklachten.
Dan kan de werkgever gaan bekijken of hij een lagere ziektewetuitkering kan betalen en heeft hij dat recht naar alle waarschijnlijkheid ook.
Daarbij mag hij dan ook de voorafgaande ziekteperiode gaan meetellen in een procedure voor een WIA aanvraag als de nieuwe ziekteperiode weer lange tijd gaat duren.

Alleen als aantoonbaar is dat de ziekteklachten voortkomen uit het werk dat je moet doen, dan kun je daar bezwaar tegen instellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Dat doortellen van een ziekteperiode kan alleen als een werknemer binnen 4 weken van zijn vorige ziekte opnieuw ziek wordt. Zo niet, dan begint de wachttijd van 104 weken voor de WIA opnieuw te lopen.
De loondoorbetalingsperiode begint opnieuw te lopen. Wettelijk geldt: het eerste jaar 70 procent van het loon maar minimaal het minimumloon. Veel werkgevers hebben overigens een gunstigere regeling.
Overigens moet de werkgever ook in dat eerste ziektejaar al zeer veel maatregelen nemen om je zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Als je na dat eerste ziektejaar (en dat is een lange ziektetijd) weer ziek wordt uit dezelfde oorzaak is die reïntegratie kennelijk niet succesvol geweest. De werkgever zal dan sneller kijken of passende arbeid in zijn eigen bedrijf of in een ander bedrijf voor de werknemer mogelijk is. Het hele gedoe met probleemanalyse, plan van aanpak, controles en eerstejaarsevaluatie begint anders opnieuw. Als de werknemer aangeboden passend werk weigert, mag de loondoorbetaling worden stopgezet. (Dat geldt natuurlijk niet pas de tweede keer dat de werknemer zich langdurig ziekmeldt).
Computoon