Mag ingehouden loon gekort worden op wwb?

Door een fout van mijn werkgever heb ik in over de maand november te veel loon ontvangen. Omdat mijn vaste lasten er al van af waren afgeboekt heeft mijn werkgever besloten mijn loon in te houden tot dat het gehele schuld is verrekend.

In maart heb ik aanvullende bijstand aangevraagd en zie in de specificaties terug dat ze het loon( wat ik dus niet uitgekeerd krijg, maar ingehouden wordt door werkgever) aftrekken van mijn bijstandsnorm. Is dit de normale gang van zaken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De eerste vraag is eigenlijk of de werkgever te veel betaald loon mag verrekenen. Dat mag hij, maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat je minstens 90% van de bijstandsnorm overhoudt (als alleenverdiener) of 45% (als tweeverdiener). Is dit het geval, dan is van de verrekening door de werkgever niets te zeggen. Dat de bijstand het verrekende loon in mindering brengt, is ook redelijk (uiteraard alleen, als de gemeente dat te veel betaalde loon niet op een eerder moment met een 'gewone' bijstandsuitkering verrekend heeft, anders zou het namelijk dubbel zijn en dus fout.) De bijstand is een vangnet. Je hebt (door een fout van de werkgever) te veel loon ontvangen wat niet had 'gemogen', het is een 'voordeel' geweest waarop je geen recht had. Dat dit geld al besteed is, staat hier los van. Je zou namelijk dat te veel betaalde bedrag ook niet ontvangen hebben als je werkgever geen fout zou hebben gemaakt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100