Hoeveel spaargeld mag je hebben om toch in aanmerking te komen voor huur/zorg toeslag?

Door overlijden van mijn man heb ik nu een minimum inkomen (AOW)
Geen pension of andere inkomen. Wel wil ik proberen om te sparen voor b.v. een wasmachine enz.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Zowel voor de Huurtoeslag als voor de Zorgtoeslag is er een tabel waar staat vermeld hoeveel vermogen je maximaal mag hebben. Vermogensvrijstelling per persoon hangt af van je inkomen en de AOW leeftijd. Je kunt het bedrag opzoeken in de tabellen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor Huurtoeslag is de Vermogensvrijstelling per persoon € 21.139 of meer afhankelijk van inkomen en de AOW leeftijd. Bij Zorgtoeslag is dit € 21.139 of meer afhankelijk van inkomen en de AOW leeftijd plus nog een extra vrijstellingsbedrag van € 81.360.

Toegevoegd na 1 uur:
Bovenste bronlink betreft Huurtoeslag en vermogen op 1 januari 2014.
Onderste bronlink betreft Zorgtoeslag en vermogen op 1 januari 2014.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
De AOW-LEEFTIJD speelt geen rol bij de vrijstellingen huur- en zorgtoeslag. Je bent AOW-er (pensioengerechtigd) of je bent het niet. Het maakt dus geen verschil of iemand 66 jaar is of 99 jaar om maar twee AOW-leeftijden te noemen. Overigens is de tabel met de vrijstellingen huur-en zorgtoeslag al in het vorige antwoord geplaatst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier had ik wat aan.

Andere antwoorden (2)

Huurtoeslag is ook afhankelijk van de hoogte van de huurprijs dacht ik.
Verder zou u de site www.berekenuwrecht.nl eens moeten opzoeken. Daar kunt u door het invullen van wat gegevens al redelijk zien wat u kunt verwachten.

Toegevoegd na 11 minuten:
het is lastig om bedragen te noemen, omdat het voor de een of andere toeslag kan schelen
anneliez
9 jaar geleden
Er is een lijstje op de site van de belastingdienst waarop je dit kunt nalezen.

U bent jonger dan 65. Vermogensvrijstelling per persoon € 21.139

U hebt of bereikt in 2012 de AOW-leeftijd. Uw inkomen is niet meer dan € 14.302.
Vermogensvrijstelling per persoon € 49.123

U hebt of bereikt in 2012 de AOW-leeftijd. Uw inkomen is meer dan € 14.302 maar niet meer dan € 19.895. Vermogensvrijstelling per persoon € 35.131

U hebt of bereikt in 2012 de AOW-leeftijd. Uw inkomen is meer dan € 19.895.
Vermogensvrijstelling per persoon € 21.139
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
De bedragen die door u genoemd worden gelden voor de huurtoeslag.
Voor de zorgtoeslag komt er nog eens een vrijstelling van € 80.000 extra bovenop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling fisbel.
Was even vergeten dat het ook om zorgtoeslag ging.