Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een boekhouder achteraf nog een rekening indienen over de afgelopen 10 jaar?

Mijn ouders hebben hun boekhouding financiele administratie altijd door een boekhouder uit laten voeren (o.a. belastingaangifte)
Mijn ouders hebben altijd om een factuur gevraagd maar telkens kregen zij het antwoord dat deze nog wel zou volgen, echter de rekening bleef uit.
Zij hebben ook geen aanmaning of iets dergelijks ontvangen.
Nu hebben zij bij de boekhouder aangegeven dat zij geen gebruik meer zullen maken van zijn diensten en nu stuurt deze meneer wel een rekening voor de bewezen diensten over de afgelopen 10 jaar.
Mijn vraag : Mag dit wettelijk zo en is een deel van de rekening inmiddels niet verjaard (Bij mijn weten is dit na 5 jaar dus in mijn ogen zou dan de helft van de factuur verjaard zijn.....)??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik had onlangs een akkefietje over een late rekening.
Het incassebedrijf deelde mij mede dat dat tot een half jaar nog mag.
Dus lijkt me 10 jaar zeker niet redelijk. Zelfs 5 jaar niet.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Voor B2B transacties geldt een verjaringstermijn van 5 jaar nadat een vordering opeisbaar is geworden, tenzij er sprake is van stuiting (m.a.w. dat de opdrachtnemer tijdig heeft aangegeven dat er nog een openstaande factuur voldaan moet worden)

De opmerking "dat deze nog wel zou volgen" is geen rechtsgeldige stuiting: er is immers ook niet eerder een factuur verstrekt.

Kortom: het deel van de factuur dat betrekking heeft op werkzaamheden van langer dan 5 jaar geleden, is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verjaard.

Uiteraard is de prestatie wel verleend! In plaats van een formele opstelling (niets betalen ouder dan 5 jaar) zou je dit ook in de minne kunnen schikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding