Hoe kan ik bezwaar maken tegen te hoge stookkosten?

Ik heb nooit in mijn leven ooit terug moet betalen aan stookkosten en zo...maar nu ik kreeg een rekening van bijna 325 euros voor 5 maanden stookkosten (ben tussendoor verhuisdt naar andere huis). Ik vroeg aan Techem waarom zo hoge kosten en ze zeiden dat de winter van 2013 te koud waren en dus meer stookkosten berekend maar ze kon verder niet uitleggen waarom ook de kosten van "tussenlezing" en zo en verwijzen mij naar de beheerder. Ik heb de vermoed dat de beheerder fraudeert met de stooKkosten en ik wil daarme hulp erbij krijgen van hoe of wat moet ik doen? Met wie moet ik gaan praten, hoe kan ik bewijzen dat de berekening niet klopt en zo? Ik zal zeker op prij stelen als iemand dat kon uitleggen hoe ik moet hanteren want het is niet normaal voor 5 maanden die we zo veel moesten bezuinig en toch zo hoge kosten moeten gaan betalen! Ik weet nog dat mijn kinderen on de 2 en 2 dagen ging douchen om niet te veel gas te gaan verbruiken...bah voor stookkosten!!!!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Als je verhuist na de winter, moet je inderdaad soms fors bijbetalen. Je maandelijkse voorschot is immers een gemiddelde van je geschatte gebruik over zomer en winter. Als je afrekening bij verhuizing of overstappen dan gebaseerd is over een deel van het jaar waar geen zomermaanden bij zitten, is je gemiddelde verbruik veel hoger geweest dan het gemiddeldevv over een heel jaar. De afrekening zal dan al snel flink tegenvallen.

Als dat je hogere rekening niet verklaart en er echt iets mis is naar jouw idee, zul je dat aan moeten tonen. Controleer eerst je meterstanden nog een keer: kloppen die met die op de factuur? Soms wordt met geschatte standen gewerkt, maar die verschillen normaal gesproken niet zó veel met de werkelijke standen. Zet je meterstanden van vorige jaren eens op een rijtje: zou het kunnen kloppen, of is het verschil echt zo groot dat het gewoon niet kan?

Als dat zo is, kan het zijn dat er een administratieve fout is gemaakt. Het energiebedrijf moet deze dan herstellen. Ik heb zoiets wel eens gehad en dat werd na één telefoontje al geregeld, maar bij een minder klantvriendelijk bedrijf moet je misschien vaker bellen of kun je het beter schriftelijk aankaarten.

Tenslotte kan het nog aan de meter liggen. Die kun je laten ijken op kosten van ongelijk: als blijkt dat de meter inderdaad niet goed was, betaalt het energiebedrijf. Als blijkt dat de meter gewoon goed werkte, betaal jij ervoor.

Als ik jou was, zou ik eerst eens bellen met je leverancier en om uitleg vragen. Misschien kunnen ze je zo al uitleggen waar het aan ligt dat je ineens bij moet betalen, en misschien komen ze zo een administratieve fout op het spoor. Is er niets dat voor de hand ligt, dan zou je de meter kunnen laten ijken. Je zou ook nog iemand naar de ketel kunnen laten kijken, sommige storingen kunnen leiden tot een hoger verbruik. Maar ook dan zul je moeten betalen wat de meter aangeeft. Alleen als de fout bij de leverancier ligt en je dat ook kunt aantonen, kun je je geld terugkrijgen. Anders zul je gewoon moeten betalen wat de meter aangeeft. Dat nog los van het feit dat het op z'n zachtst gezegd erg lastig zal zijn om een meter te laten ijken van een pand waar je zelf niet meer woont. Maar als je echt aanwijzingen hebt dat er iets niet klopt, zou je kunnen kijken of de huidige bewoners bereid zijn mee te werken aan het ijken van de meter. Die hebben er dan immers ook belang bij. Spreek dan wel duidelijk af wie wat betaalt als de meter goed blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bezwaar maken heeft weinig zin. Verbruik wordt gemeten door de meter in meter kast. Als jij tussendoor bent verhuist had jij meterstand moeten opnemen. Het verschil tussen begin en eindstand bepaald het verbruik. Als winter is heel koud, dan gaat de kachel extra aan, wordt lekker warm. Maar dat kost extra gas oid. En in Nederland geldt: gebruiker betaald. Is Bah... Heb jij gelijk... Vind ik ook..maar niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
* Ga naar het Juridisch Loket, daar zijn mensen die je ook kunnen helpen.
* Zoek een "sociaal raadsman" dat is een advocaat die door de overheid betaald wordt als je zelf niet kunt betalen.
* Ga naar Maatschappelijk werk. Vraag een maatschappelijk werker en vertel wat er allemaal gebeurd is.

Neem al je papieren/brieven/mails/rekeningen/dagafschriften mee, laat het zien en vraag advies.
Goed zou zijn, als je nog contact hebt met iemand [buren] op je oude adres, die hebben misschien hetzelfde meegemaakt en hebben ook bewijzen, oude rekeningen/brieven.

Succes, dit is moeilijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo bank afschriften het gaat om de rekeningen. Maar het is normaal dat als je 5 maanden afrekening krijgt en alleen in de winter in dat huis hebt gezeten je rekening hoger is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich vind ik het advies niet slecht, maar het lijkt mij een beetje ver gaan als het wellicht helemaal niet om een fout gaat, maar alleen helaas om een winterafrekening (wat ik vermoed)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron : als het gaat om advies/juridisch advies vragen moet je al je administratie/stukken daarover mee nemen. Ook je [bank-] dagafschriften.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JanLast : het gaat er nu even om dat iemand onpartijdige hulp kan zoeken, misschien inderdaad om er achter te komen dat het helemaal niet zoveel of veel te veel is wat er betaald is.
ronron1212
9 jaar geleden
Jodokus waarom dan?
De rekening van de stookkosten worden berekend door het totaal verbruik van het totale jaar te nemen en daar alle voorschotten van af te trekken. Volgens het principe dat men in de winter meer stookt dan het voorschot en in de zomer minder komt dit meestal rond 0 of positief voor de gebruiker uit. Bij een erg koude winter waarbij veel meer is gestookt dan op het langjarig gemiddelde is berekend (en waar het voorschot op wordt berekend) dan kan het zijn dat de eindrekening hoger is.

Als de rekening gaat over de woning waar je uit bent verhuist (dat begrijp ik uit je verhaal) dan heb jij dus die stookkosten gemaakt aan het begin van het jaar. Nu heb je geen voorschotten meer betaald die de kosten compenseren dus moet je bijbetalen. De tussentijdse kosten komen voor rekening van degene die er woonde; toen jij er kwam wonen zijn die kosten ook in rekening gebracht bij de andere partij. Naar ik inschat heeft de beheerder de afspraak gemaakt dat extra kosten (zoals tussentijds uitlezen) worden berekend op de eindrekening van degene die er woonde.

De kans dat de beheerder fraudeert is heel klein. Bedrijven als Techem nemen alle zaken omtrent de verwarming (en eventuele gezamenlijke warmwatervoorziening) uit handen van de beheerder. Dus de beheerder heeft niets meer van doen met de verwarming maar stort de voorschotten die iedereen betaald op de rekening van Techem en krijgt aan het eind van het jaar een eindafrekening van ze.