Wanneer krijg je Wajong uitkering die gebaseerd is op maatmaninkomen in plaats van minimumloon?

Ik heb een WO-diploma, maar krijg binnenkort een Wajong-uitkering. Mijn uitkering is zo rond de 900 euro, terwijl ik als WO-er meer dan 3000 kan verdienen. Kan ik een Wajong-uitkering krijgen die gebaseerd is op de maatmanloon van 3000 ipv het minimumloon

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Nee dat kan niet. Net zoals ik met mijn IOAW een stuk minder inkomen heb dan ik zou hebben als het bedrijf van mijn werkgever nog zou bestaan.
En zoals ik ook de 100.000 euro niet krijg als mijn lotnummer 1 cijfer van de hoofdprijs afwijkt
anneliez
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Maatmanloon
UWV gebruikt het maatmanloon om te bepalen hoe arbeidsongeschikt een Wajonger is. Het maatmanloon wordt vergeleken met het loon dat een Wajonger nog wel kan verdienen. Het verschil tussen deze 2, bepaalt het arbeidsongeschiktheidspercentage. Het maatmanloon is bij de Wajong meestal gebaseerd op het bruto minimum (jeugd)loon. Als een Wajonger een hbo- of wo-diploma heeft, is het maatmanloon mogelijk hoger dan het minimumloon.
Dat kan, maar komt niet zo vaak voor. Wajong is meestal gebaseerd op het minimumloon. Zo vaak zelfs, dat veel mensen niet beter weten dan dat Wajong ALTIJD gebaseerd is op het minimum(jeugd)loon. Dat is echter ook weer niet waar. De algemene regel is dat als je voor je 30e afstudeert aan het hoger onderwijs en je vervolgens een baan accepteert op dat niveau, je een (aanvullende) uitkering kunt krijgen die gebaseerd is op een hogere maatman. Soms wordt je daadwerkelijke verdienste aangehouden, soms rekent men met 150 % van het WML. Maar ik ken ook situaties waarbij iemand niet werkt en toch een uitkering krijgt die gebaseerd is op die 150% puur vanwege het opleidingsniveau, en ik heb zelf als student-assistent (dus nog niet afgestudeerd) ook tijdelijk een hogere maatman gehad, namelijk een maatman gebaseerd op mijn werkelijke loon zoals ik dat zou ontvangen als ik fulltime had kunnen werken. Dat resulteerde niet in een hogere uitkering trouwens, omdat ik daarnaast verdiende en wel een regel is dat je nooit boven een bepaald percentage van het minimumloon mag uitkomen. Wat daar het fijne van is, zou ik om eerlijk te zijn na moeten zoeken. Nu zijn dit soort heel specifieke regels bijna niet terug te vinden in algemene bronnen, dus als jij denkt recht te hebben op een hogere maatman, kun je dat het beste navragen bij je arbeidsdeskundige.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met "dat kan" bedoel ik trouwens dat het mogelijk is dat je een Wajong ontvang die gebaseerd is op je werkelijke maatmaninkomen van dat moment, niet dat het mogelijk is een Wajong te ontvangen die gebaseerd is op een maatman van 3000 euro bruto. Er zit wel een grens aan namelijk, en daarbij moet je nog maar aantonen dat je meer zou kunnen verdienen wat je het beste kunt doen door daadwerkelijk - al is het maar één dagdeel per week - te gaan werken in een functie op WO-niveau.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens het schattingsbesluit heb je recht op een maatman die 150% is van het minimumloon. Dat is ook logisch, want je hebt jaren gestudeerd en bent op de arbeidsmarkt meer waard dan een voortijdige VMBO-verlater zonder startkwalificatie. Dus de financiële schade die je ondervindt van je beperking is ook groter.

Maar de woordvoerder van het UWV ontkent het recht op een uitkering boven het minimum. Ik denk dat je een advocaat nodig hebt die gespecialiseerd is in sociaal verzekeringsrecht om je recht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de vraag eerder hier gesteld: http://www.lotgenotenforum.nl/forum/showthread.php?16969-Hoger-opgeleide-Wajongers&p=132789#post132789 Heb er nog een vervolgvraag aan toegevoegd over het schattingsbesluit. Dat lijkt mij niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vermoed dat je wel een hogere maatman hebt, maar dat dat je percentage arbeidsongeschiktheid slechts verhoogd. Door opleiding ben je bijvoorbeeld 60% AO. Iemand zonder opleiding maar met dezelfde beperking is dan bijvoorbeeld 40% AO. Ook al kom je zo in een hogere AO-klasse terecht, dat wordt vervolgens toegepast op het minimumloon. Dit vonnis vond ik wel verhelderend: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CRVB:2013:BZ3473