Gemeente maakt per ongeluk geld naar mij over en vraagt het nu terug, mag dat ?

Gemeente belt mij uit het niets op: we hebben u al een brief gestuurd, maar niets gehoord. we hebben per ongeluk geld naar u overgemaakt, of u zo vriendelijk wilt zijn dat even terug te storten.. foutje bedankt. Oh en wel binnen 2 weken anders moet ik een incassoburo regelen en de kosten daarvan zijn dan voor u.

Kan dit zomaar ? Als ik zelf verkeerd geld overmaak is het volgens mij gewoon weg tenzij de andere persoon het uit zichzelf naar mij overmaakt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
en je hebt inderdaad die brief en dat geld gehad? niet dat het ineens een nep bericht is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in ene geld op je bank hebt maar je niet van weet van wie of wat, dan neem ik aan dat je het niet opmaakt en gaat navragen hoe en wat. Dan zou terugstorten toch een kleine moeite zijn?
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb ook eens zo'n gevalletje gehad. De Belastingdienst had de belastingteruggave van iemand anders naar mijn rekening overgemaakt. Ik zag het geld verschijnen, belde de Belastingdienst om te vragen wat ik moest doen, en kreeg als antwoord dat ze de fout al hadden gezien en dat ik over enkele dagen een brief zou krijgen. Ik moest het vooral niet zelf gaan terugstorten, want dan zou er administratief van alles heel ingewikkeld worden. Inderdaad, enkele dagen later kreeg ik een brief met daarin het verzoek het geld terug te storten, en aanwijzingen over het rekeningnummer en de omschrijving die ik zou moeten gebruiken. Ik heb de instructies braaf opgevolgd en er nooit meer iets van gehoord.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
Het lijkt me normaal dat de kosten van oneerlijk handelen in rekening worden gebracht
die kosten helpen je de volgende keer sneller over je aarzeling heen om het gewoon terug te storten, dus je bent er zelf ook nog mee gediend
Poet
9 jaar geleden
Als jij per ongeluk geld naar de gemeente overmaakt bel jke hen wsl ook op en vraagt het geld terug. En dat krijg je dan ook
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zie in veel antwoorden en reacties dat er conclussies getrokken worden. Mijn vragen aan jou:
"Heb je ook inderdaad geld ontvangen?"
"Heb je ook daadwerkelijk een brief ontvangen?" Zo niet dan zou ik niets doen.
Ook niet als je wel geld hebt gehad, maar geen brief.

Het beste antwoord

Als het geld niet voor jou was, mogen ze dat inderdaad terugvorderen. Maar dat geldt evengoed als jij per ongeluk geld overmaakt op een verkeerd rekeningnummer.

De wet noemt zoiets een onverschuldigde betaling. Er is jou iets betaald waar niets tegenover stond en waar je geen recht op had. Je mag het geld dan niet houden omdat er geen enkele grond is waarop jij aanspraak zou kunnen maken op het geld (zie bron).

Ingewikkelder wordt het wanneer jij om de één of andere reden om aan kon nemen dat het geld wél voor jou was. Je zit bijvoorbeeld in de Bijstand en hebt een aanvraag gedaan voor een bepaalde vergoeding vanuit de bijzondere bijstand. Je hebt nog geen beschikking ontvangen, maar ziet ineens een bedrag dat ongeveer overeenkomt met het aangevraagde op je rekening, gestort door de sociale dienst. Het is dan vrij goed te begrijpen als je dan concludeert dat je aanvraag is toegekend en je de geplande aankoop doet. Maar vervolgens ontvang je twee weken later een afwijzing op je aanvraag, en nog iets later het verzoek om een per ongeluk aan jou uitgekeerd bedrag terug te betalen. Er is nu nog steeds sprake van een onverschuldigde betaling, maar het zou bij een eventuele gang naar de rechter anders kunnen uitpakken dan wanneer je kon en moest weten dat het bedrag dat je kreeg niet voor jou bedoeld was. Je handelde in het beschreven voorbeeld immers te goeder trouw.

Ik weet om eerlijk te zijn iets of de gemeente in dit geval verplicht is om jou een termijn te geven waar binnen je moet terugbetalen of dat het bedrag per direct opeisbaar is omdat het feitelijk nooit van jou was. Maar als jij in financiële nood komt omdat je het niet apart hebt gehouden, zul je waarschijnlijk op wat redelijkheid kunnen rekenen als jij je ook redelijk opstelt. In dat geval raad ik je aan om je situatie uit te leggen, aan te geven dat je wel terug wilt betalen maar dat op dit moment niet kunt, en proberen een redelijk voorstel te doen om het bedrag in termijnen terug te betalen. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat zij die brief hebben gestuurd, maar kan me voorstellen dat als daar al veel tijd overheen gegaan zou zijn, ze misschien minder geduld meer hebben.

Is de gemeente niet coulant hierin, dan raad ik je aan om advies te vragen bij het juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering. Dat laatste moet je zeker ook doen wanneer jij om begrijpelijke redenen aan hebt genomen dat het bedrag wel degelijk voor jou was en je het al hebt uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord! +

Andere antwoorden (2)

In principe mag de gemeente vragen om het geld terug te storten. Ook mogen ze juridische maatregelen nemen om het geld terug te vorderen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het dan ook krijgen.

Indien degene die het geld overmaakt verkeerde gegevens invoert is die zelf verantwoordelijk voor de fout. Als jij blijft volharden in het niet terug storten van het geld dan moet de gemeente bij de rechter aannemelijk maken dat ze recht hebben om het geld terug te krijgen. Als de fout bij de bank ligt dan heeft de bank echter wel het recht om het geld weer van je rekening af te schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
M.a.w. geeft jouw antwoord aan dat jij er geen recht op hebt toch? Mits je kan aantonen dat jij het zou moeten houden. Dat is toch nooit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat zeg ik niet. Degene die de fout maakt (de gemeente dus) moet aantonen dat het verkeerd is gegaan en zij genoeg gronden hebben om aannemelijk te maken dat jij het terug moet betalen. Aan de andere kant weet jij als ontvanger ook dat het geld niet voor jou bedoeld is en zou je het ook fijn vinden als je zelf zo'n fout maakt de ander het geld terug geeft. Beste is het geld op een spaarrekening zetten en rustig wachten op wat komen gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo wachten? Gemeente heeft een brief geschreven en gebeld, ik neem aan dat ze dan ook al een rekening nummer en betalingskenmerk hebben gegeven; waarom zou je dan wachten en jezelf mogelijk verder in de problemen brengen met incassokosten enzo?
tinus1969
9 jaar geleden
Slecht antwoord: In dit is het helder: Geld is onterecht overgemaakt en moet dus teruggestort worden. De rente op een spaarrekening is lager dan de deurwaarderskosten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagsteller geeft aan dat hij niet wil terugbetalen, in dat geval zorg dan in ieder geval dat het geld ergens staat zodat je het kunt terug storten als je daar van de rechter opdracht voor krijgt.
Als dat telefoontje echt "vanuit het niets" is? Geen brief of niks abnormaals? En dan vragen of je maar even geld wilt storten naar banknummer zus en zo? Dat kan net zo goed een oplichter zijn, dus daar hoef je niet op te reageren. Ik zou het banknummer opschrijven, en aangifte doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel kort door de bocht.
Postnl Sandd maken ook fouten geen brief ontvangen wil niet zeggen dat deze niet verstuurd is. Daarnaast kun je gewoon op je bankafschriften of internetbankieren of het geld is bijgeschreven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, Interking zegt dat het telefoontje 'vanuit het niets' kwam. Als dat echt zo is (ahum) hoeft hij er niet op te reageren. Dan moet de verzender maar zorgen dat de brief ook aankomt. Aangetekend versturen dus. Elke gek kan wel zeggen dat'ie van de gemeente is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als dit een oplichter was, zou Interking dan niet geschreven hebben: "maar ik heb nooit geld van de gemeente ontvangen, dus ik begrijp er helemaal niets van"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, dat weet ik ook niet. Misschien wel omdat dat al blijkt uit "vanuit het niets". Ik ben Interking niet. Feit is wel, dat hij oprecht verbaasd leek over dat telefoontje. En we moeten hem op zijn woord geloven, toch?
Amadea
9 jaar geleden
Officiële brieven worden niet door Sandd bezorgd, maar alleen door Postnl. De kans dat zo'n brief niet bezorgd wordt is maar heel minimaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hofleverancier: oplichters kunnen natuurlijk ook geld naar je overmaken. (maar goed, ze verdienen er natuurlijk niets aan wanneer ze dat vervolgens ook gaan terugvragen ;))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans dat een brief niet aankomt is idd klein. Maar aangetekende brieven bestaan niet voor niets. Er kan ook iemand in je brievenbus hebben gehengeld, en die kleine kans is nog steeds een kans.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
LimaWhiskey, ik wou dat een oplichter dat bij mij deed ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toevoeging voor Amadea: ik zit gewoon een beetje te dollen met de vraagsteller. Ik geloof er namelijk niks van, dat hij/zij "vanuit het niets" is opgebeld door de gemeente. Maar zolang'ie dat blijft volhouden, doe ik alsof ik het wel geloof. Snappu?
Amadea
9 jaar geleden
Vraagsteller woont vermoedelijk in Amsterdam. ''In het geval er geld is uitgegeven of 'verdwenen' zullen incassomaatregelen worden getroffen'', zie http://www.nu.nl/binnenland/3656751/meeste-fout-overgemaakte-geld-amsterdam-terug.html