Mag de werkgever eenzijdig art.8:14cao gehandicaptezorg laten vervallen ? en dit extra kosten

De reden zou zijn het past niet meer in de huidige tijdsgeest en het brengt extra kosten met zich mee.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik weet niet wat je bedoelt met 'en dit extra kosten', maar de CAO gehandicaptenzorg liep tot 03/2014. Dus die is niet meer van kracht en als de werkgever bij het onderhandelen voor de individuele arbeidsovereenkomst aangeeft niet meer door te willen betalen als jij een dagje naar een bruiloft gaat, dan is dat zijn goed recht.

Overigens vind ik het ook niet raar dat hij vindt dat hij daar niet voor hoeft te betalen. Ik heb nooit begrepen hoe zulke bepalingen zijn ontstaan. Jij gaat (bij wijze van spreken) lekker trouwen, dan krijgt de werkgever dus 0.0 werk verzet, maar hij moet er wel voor de volle mep voor betalen.
10 jaar geleden
Nee, dat mag niet zomaar.
De oude cao is algemeen bindend verklaard. In dat geval zijn de bepalingen van de cao niet meer geldig zodra de looptijd is verstreken. Er is daarbij wel één uitzondering. Als de werkgever lid is van de werkgeversorganisatie die deze cao heeft afgesloten, kan er wel sprake zijn van nawerking van de verlopen, algemeen verbindend verklaarde cao.

De oude cao is niet algemeen bindend. Dan hebben de meeste cao’s een nawerking. De vervallen cao blijft dan net zo lang geldig totdat de onderhandelingen over een nieuwe cao succesvol zijn afgerond.
In de praktijk komt het dus erg weinig voor dat een cao compleet verloopt en geen effecten meer heeft.

Er is maar één gelegenheid om af te wijken van een cao. Als de bepalingen in
het document dat toestaan. Om te kijken of dat zo is, moet je weten wat het
karakter van de cao is, minimum of standaard.
Minimum-cao: de cao is de ondergrens van wat de werkgever mag bieden. Iets
beters bieden mag als werkgever, onder de cao zitten uiteraard niet.
Standaard-cao: Er mag nooit afgeweken worden van de cao, ook niet als de
bestaande arbeidsovereenkomst voor de werknemer veel gunstiger was dan het
geval is na het totstandkoming van deze cao.
Of de cao standaard of minimum is, staat altijd in het document zelf
beschreven.

Kijk hier je cao dus even op na, helaas kan ik geen pdf bestanden lezen met mijn aangepaste computer en kan je hiermee dus niet verder helpen. Ik heb wel de link naar je CAO geplaatst.

Ieder bedrijf heeft ook zijn/haar sociale plichten naar het personeel toe, als dit om geld zou gaan, vind ik dat persoonlijk niet erg sociaal.