Hoe merkt een slager of hij "bestolen" is?

als hij een klant een pong vlees gegeven heeft en er wordt vergeten af te rekenen, wordt dit dan opgemerkt, zoja, hoe?
want in de winkel is dat via producttelling.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een slager verkoopt hetzij aan een supermarkt en dan is het natuurlijk geen probleem, of hij heeft een eigen winkel en dan is het geen zelfbediening. Het zou dus alleen kunnen gebeuren als de klant wegrent (maar dan weet de slager dus dat hij is bestolen) of de medewerker achter de balie vergeet af te rekenen en het niet tegen de slager zegt. De slager kan er dan alleen achter komen dat hij bestolen wordt als het om grote hoeveelheden gaat, of het als het vaak gebeurt. Dan ziet hij in zijn administratie dat er dingen niet kloppen.

Het beste antwoord

Bij benadering is dat zeker vast te stellen.

De beginvoorraad vlees is bekend (is namelijk per soort vlees te wegen), hetgeen aan die voorraad wordt toegevoegd ook (wegen per soort) en de eindvoorraad eveneens (wegen per soort vlees wat er aan het eind van de dag over is). Als je de hiervoor beschreven wegingen laat doen door een ander dan degene die de verkoop doet, is dat het beste.

De berekening beginvoorraad + toevoegingen -/- eindvoorraad moet per soort vlees als uitkomst het gewicht geven van het verkochte vlees. En dat moet aansluiten met het verkochte gewicht per soort volgens de kassa en daar hangt weer aan vast hoeveel geld er in de kassa aanwezig moet zijn. (Tellen wat in de kassa's aanwezig is, met een correctie voor het wisselgeld en pinbetalingen.)

Maar dit is theorie. Ik vraag me af of er een slager is die dagelijks de hoeveelheden vlees in de winkel weegt. Controles zullen op een andere manier plaatsvinden: de slager is zelf aanwezig in de winkel en houdt oogtoezicht op het personeel. Het personeel houdt ook elkaar in het oog en een oplettende klant ziet goed wanneer een verkoopster 'vergeet' het vlees op de snelweger/kassa te leggen. Als er ook nog camera's/spiegels aanwezig zijn dan wordt het fort helemaal goed bewaakt.

Op de gram nauwkeurig krijg je het nooit: het is onmogelijk om tot het laatste stukje op te snijden met een snijmachine, dat wordt weggegooid. Als je de berekening tot op de gram sluitend wil krijgen, moet je ook nog het gewicht van het afval per vleessoort meetellen. En bij de boterhamworst de gratis schijfjes die uit commercieel oogpunt aan kinderen worden verstrekt maar met medeweten van de slager niet de weegschaal en kassa passeren.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
thnx nice anser

Andere antwoorden (1)

in principe kan de slager er ook op deze wijze achter komen. stel dat hij 20 kilo biefstuk heeft ingekocht en 18 kilo heeft verkocht (te zien via de kassa) dan zou hij nog 2 kilo op voorraad moeten hebben. is dit minder dan is er blijkbaar ergens iets fout gegaan.

als de slager zelf vlees gebruikt om bijvoorbeeld gehakt te maken gaat dit van de voorraad van dat vlees af en komt hij bij de voorraad gehakt.

een slager die nog zelf slacht zal na de slacht de verkregen vleessoorten als voorraad inboeken.