worden spaarrekeningen ergens geregistreerd?

Stel dat ik on-line een spaarrekening bezit.Mijn kinderen weten dit niet.Nu kom ik te overlijden,wat gebeurd er dan? Kunnen ze dat ergens opvragen.?

10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Naast de registratie van de spaarrekening bij de betreffende bank verstrekt de bank ook de spaartegoeden en rente aan de belastingdienst.

Als je komt te overlijden dan moeten jouw nabestaanden dit zo snel mogelijk melden bij de bank(en) waar de bankrekeningen en spaarrekeningen lopen.

Om het de nabestaanden wat gemakkelijker te maken is het aan te raden in je administratie een lijstje te maken van je banken en rekeningnummers. Je kunt ook alles in een overzichtelijk word-document gaan zetten op rubriek huis, verzekeringen, abonnementen, spaarrekeningen etcetera. Maak bijvoorbeeld een map met je verzekeringspolissen en ook een pagina met al je bank en spaarrekeningen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus nabestaanden moeten na een overlijden van een ouder kontakt opnemen met de belastingdienst met de vraag of er ergens rekeningen lopen van de overledene? En de belasting regelt dan ook dat het bedrag wat daar opstaat bij de nabestaanden komt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op (vooringevulde) belastingaangiftes kunnen nabestaanden mogelijk tegoeden aantreffen van spaarrekeningen. Het advies blijft om het zelf de nabestaanden zo gemakkelijk mogelijk te maken en de administratie compleet te hebben.
teusvh
10 jaar geleden
Ik zou niet weten of de belastingdienst die gegevens zomaar verstrekt.
Maar als je de belastingaangifte via de PC invult voor de overledene staan ze daar op als het goed is.
manneke
10 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord.