Mijn ouders hebben een uitkering, ik krijg studiefinanciering. Hoeveel mag ik bijverdienen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Een thuiswonend studerend kind met alléén studiefinanciering (WSF 2000) is niet van invloed op de bijstandsuitkering of toeslag van de ouder. Studiefinanciering voor een thuiswonend kind is alleen bedoeld voor studiekosten van het kind en niet voor andere kosten.

Als het kind studiefinanciering krijgt en daarnaast ook andere inkomsten heeft, bijvoorbeeld uit een bijbaan, dan kan dat wél van invloed zijn op de uitkering. Heeft het kind in totaal meer dan € 618,29 netto aan inkomsten per maand? Dan gaat de Sociale Dienst ervan uit dat het kind meebetaalt aan het huishouden. Of het bovenstaande bedrag ook in uw gemeente geldt, is niet met zekerheid te zeggen. Gemeenten mogen, binnen bepaalde marges, zelf hun regels bepalen.

Een toeslag op een UWV-uitkering kan stoppen als het (gezins)inkomen hoger is dan het sociaal minimum dat voor ouder en kind geldt. Er moet dan inkomen zijn bij het kind. Hoeveel er bijverdiend mag worden door het kind, voordat de toeslag verloren gaat, is dus afhankelijk van de hoogte van de UWV-uitkering. Studiefinanciering telt in deze situatie niet als inkomen mee.
fisbel