Wie heeft voorrang qua inning, studieschuld aan ib groep of kind alimentatie?

Stel je hebt alle vaste lasten( dus huur gas water licht verzekeringen etc.)betaald en er resteert 200€ over. Wat moet je dan betalen? Je studieschuld of kind alimentatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De studieschuld heeft voorrang. De hoogte van de kinderalimentatie wordt gebaseerd op het (netto) inkomen. Vraag zo nodig herziening KA aan.

Ondanks de terechte opmerkingen dat het belangrijk is om voor je kind te zorgen: De schuld heeft formeel voorrang, en geld dat er niet is, kun je niet uitgeven -ook niet aan je kind.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tinus bedankt voor je reactie. Hoe kom je aan deze informatie? Ik bedoel, waar staat dat, zodat ik het dan zelf ook kan lezen en mij hier op eventueel kan beroepen. Hoor graag van je
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor terugbetalen van je studieschuld kun je draagkrachtmeting aanvragen. Zie site Duo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je :)
ronron1212
10 jaar geleden
http://www.alimentatiewijzer.nl/alimentatieverplichting-schuldsanering.html
In België heeft alimentatie altijd voorrang. Er is zelfs hele zware uitzonderingswetgeving ontstaan de vorige jaren:

1. alimentatieschulden zelfs op een kortgedingbeschikking zijn zonder voorbehoud uitvoerbaar (met gerechtsdeurwaarder)
2. de beperking van loonbeslag geldt NIET meer voor alimentatieschulden
3. je kunt bij het OCMW zelfs geen leefloon krijgen als alimentatieschulden niet betaald zijn: dus zelfs op het geringste loon 100% loonbeslag (tegen de basisrechten van de mens in en op het recht van bestaansminimum, jawel)
4. correctioneel moesten de onderzoeksrechter de laatste jaren voorrang geven aan mannen (bij mijn weten niet één vrouw) om die zelfs effectieve gevangenisstraf te geven bij niet betalen van alimentatiegelden
5. nu is er het ontwerp dat men ook het rijbewijs zal kunnen afnemen van mannen die geen alimentatiegelden betalen.

Persoonlijke opmerking: Ik zou hiermee akkoord gaan als we tenminste zeker zouden zijn dat die beschikkingen op FEITELIJKE inkomsten gebaseerd zijn. Maar daar wringt net het schoentje in België, pas recenter zou de alimentatie op 8 punten moeten gebaseerd zijn, waarvan de hoofdbrok de inkomsten van man versus vrouw, en laat nou net in nagenoeg geen enkel dossier zelfs de personenbelastingsaangiften aanwezig zijn en wordt er dus met de natte vinger gewerkt.

Hierdoor ontstond dus een hele klasse van echt brave mannen die bovenstaande wetten niet kenden en zich braafjes lieten inkisten tegen een gewiekste advocaat die met de waarheid probleemloos een loopje neemt en enkel vermoedens aanbrengt, zodat deze dan niet anders kunnen dan in de goot belanden en dikwijls uiteindelijk in zelfmoord eindigen.

Dus alimentatiegelden zijn het hoogste gedachtengoed.

Tweede probleem is soms dat er geen controle is op de alimentatiegelden die de moeder ontvangt, dus dat noch het kindergeld noch het alimentatiegeld in een aantal gevallen zelfs ten goede komt van het kind.

Met de kindrekening (toezicht door beide ouders) is dit al een stap in de goede richting intussen, maar ook die wordt nog onvoldoende toegepast.

Om dan toch het antwoord te nuanceren, als het OCMW tussenkomt of DAVO (in België), zal de betrokken 'bemiddelaar' er natuurlijk wel op aansturen dat met het alimentatiegeld de studieschuld zal vereffend worden. Maar om het cru te stellen, als mevrouw met de alimentatie een Delvaux handtas koopt (en zelfs daarmee op de rechtbank verschijnt), dan is er geen enkele wet die dit op zich KAN bestraffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let op: deze evolutie is ook zwaar ten koste van de vrouwen die het alimentatiegeld ECHT nodig hebben en alle brave vrouwen (het merendeel) die het inkomen echt aanwenden voor de kinderen. Want de rechtbank smijt ten slotte haar eigen ruiten in, als er cowboyverhalen ontstaan en dan zijn het altijd de 'goeden die het moeten bloeden (bekopen) van de slechten'. Als de beschikkingen en vonnissen juist zouden zijn, dan zou alles veel duidelijker zijn en zouden alle rechters en gerechtsdeurwaarders heel snel het grootste deel kunnen innen en malafide wanbetalers aanpakken. Er zal niettemin altijd een foutenpercentage blijven in elk soort rechtssysteem en elke wet heeft achterpoortjes (en onderzoek heeft aangetoond dat veel wetten een veelvoud aan misbruik veroorzaken, waar eenvoudige of slechts één wet de aanpak van de probleemgevallen veel vereenvoudigt). Een beetje harmonica-effect zoals in de file.
tinus1969
10 jaar geleden
Vraagsteller heeftn het over Nederland; Belgische situatie is dus niet relevant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net daarom, ik kan mij niet inbeelden dat Nederland en België op dit vlak lijnrecht tegenover elkaar zouden geëvolueerd zijn. Ik vermoed dus dat hetzelfde geldt in Nederland, maar iedereen die mij kan bijleren dat ik concreet fout ben, hoor ik het graag zeggen (voor mij is de kennis en het neerschrijven hier van belang, omdat dit via google meer en meer opgezocht wordt door hulpzoekenden). En al te dikwijls verliezen we het bos door de bomen. Ik kijk nog even verder incl. de reacties op het andere antwoord.
tinus1969
10 jaar geleden
Assumption is the mother of all fuck-ups. NL en BE zijn wel degelijk anders geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Assumption is the mother of all fuck-ups: dat geldt in beide richtingen. NL en BE zijn wel degelijk gelijkaardig geëvolueerd. Hoe kan het anders in een globaliserende wereld met al maar meer EU-richtlijnen. De waarheid ligt ergens tussen twee uitersten. Kreeg intussen een update dat bijv. belastingschulden wel voorrang hebben, maar studieschulden niet. Op lbio.nl staat bijvoorbeeld over (net zoals bij ons enkel door de rechter vastgestelde) alimentatiegelden: "Stap 3: De incassomaatregelen die we kunnen treffen zijn loonbeslag of het inschakelen van de gerechtsdeurwaarder. Die maatregelen kunnen we niet zomaar nemen. We moeten eerst uitgebreid verhaalsonderzoek verrichten.
Dragen we de inning over aan de deurwaarder? Dan moet u er rekening mee houden dat het minimaal vier maanden duurt voordat u eventueel geld ontvangt. Het kan ook zijn dat de deurwaarder geen mogelijkheden heeft om tot inning te komen. De deurwaarder sluit dan de zaak. U ontvangt hierover bericht." Benieuwd hoe dit item met de werkelijkheid zal overeenstemmen, pakweg in 2019...