Hoe kan ik een omscholing bij de UWV aanvragen?

Hallo, mijn bedrijf is net failliet gegaan en ik ben werkeloos. Omdat mijn beroep min of meer uitstervende is zou ik graag een omscholing beginnen. Is de UWV verplicht deze te betalen, hoe kan ik ze aanvragen? Is er bij de UWV ook een coach die mij kan helpen uit te zoeken waar mijn mogelijkheden liggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zit ook in de ww,sinds bijna een jaar,en wilde me ook omscholen. Het UWV deed daar tamelijk moeilijk over en wil daar niet aan meewerken. Daar werd gezegd dat ik geen opleiding mag doen omdat ik volledig beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt. Als ik me omschool, zit ik op school of op stage of zoiets, en ben ik niet voldoende beschikbaar voor eventueel werk dat langs zou kunnen komen. Misschien helpt het als u een omscholing gaat doen in de avonduren en overdag beschikbaar blijft. Of omgekeerd. Mijn wens is een omscholingsopleiding die helaas alleen overdag te volgen is en dat is een probleem. En kost iets te veel uren in de week, ik zou bijna geen tijd meer hebben voor betaald werk. Dat ik daarna volgens mij een veel grotere kans heb op werk dan nu, boeit ze niet. Ik hoop dat u een coach kan vinden die u kan helpen. Ik had er een die al vrij snel aangaf zelf ook eruit te moeten en daar is niemand voor in de plek gekomen.

Het beste antwoord

Om met het eenvoudigste te beginnen, ja je krijgt een coach. Zo gauw als je weet dat je werkloos wordt moet je contact opnemen met het UWV. Of het UWV je een cursus laat doen hangt van meerdere factoren af: oa of de cursus genoeg baangarantie heeft, en verder raakt de pot bij het uwv ook leeg dus je zult heel goede argumenten moeten hebben om de cursus te mogen doen.
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theoretisch klopt jouw antwoord. In de praktijk gaat het vaak anders. Er is geen geld en weinig mankracht voor dit soort problematiek.
anneliez
10 jaar geleden
Ja daarom zei ik al: hele goede argumenten, maar had er nog bij moeten zetten dat dan de kans nog minimaal is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook een uitkering bij het UWV. Ik heb aan ze gevraagd hoe het zit met een opleiding (ik zit er ook erg mee met willen omscholen) en het komt er op neer dat je voor het aantal uren dat je ingeschreven staat bij hun, je beschikbaar moet blijven voor werk. In mijn geval betekent dat dat ik voor 32 uur een uitkering krijg, en dus moet ik voor 32 uur beschikbaar zijn. Dat is 4 werkdagen. In de overige tijd mag ik studeren wat ik wil, maar wel van mn eigen geld. Ze betalen geen cent. Ze zeiden dat de pot zo goed als leeg is. En wat die coach betreft: je krijgt er eentje de eerste 3 maanden en dan is het afgelopen. Dan komt er een werkteam waar je mee te maken krijgt. Als je contact opneemt met het UWV, Moet je maar zien wie je treft aan de andere kant van de telefoon of wie je mails beantwoord.