ik heb studiefinanciering en mijn vriend heeft WW uitkering, als we samenwonen wordt mijn stufi dan ook als inkomen beschouwd?

zo ja? wat voor effect heeft dit dan op de WW uitkering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Nee, jouw studiefinanciering wordt niet als inkomen beschouwd. Bij de WW maakt het ook niet uit of jij wel of geen inkomen hebt. Dat is een maatregel die genomen wordt, als jouw vriend zonder werk komt zonder dat hij daar iets aan kan doen. Alleen voor eventuele aanvullingen kan jouw inkomen meegeteld worden. Maar jouw studiefinanciering valt niet onder inkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+ Helemaal correct. Ter extra info voor M0ij een stufi is geen inkomen.
Daar hoef je ook geen belasting over te betalen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/belasting_hoe_werkt_het/ Mijn stufi werd ook niet gezien als inkomen toen ik huurtoeslag en zorgtoeslag aan vroeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Heer Voldemort, goede link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hartelijk dank aan iedereen die een antwoord heeft gegeven..

Andere antwoorden (2)

Ik zit zo'n beetje in dezelfde situatie en ben er achter gekomen dat je geen financiële verantwoordelijkheden naar elkaar hebt wanneer je slechts "samenwoont". Samenwonen met een samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap en huwelijk heeft andere gevolgen voor de financiën aan beide kanten omdat je dan wettelijk gezien een "fiscale partner" hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie.. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/getrouw_of_geregistreerd_partnerschap

Je bent fiscale partner wanneer je gaat samenwonen. De uitkeringen en belastingen van je partner kunnen zeer zeker last krijgen van je stufi wanneer je gaat samenwonen. Nu is dit wel afhankelijk van de hoogte van je stufi lijkt me zo.. Wanneer je de complete aanvullende beurs krijgt zou ik het eens gaan navragen bij de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de WW uitkering zelf heeft het geen enkel effect. WW is niet gebonden aan het inkomen van de partner. Al breng jij iedere maand een ton binnen, dan heeft je partner nog recht op WW. Anders wordt het als je in de bijstand komt, dan is het inkomen van de partner wel meegerekend
anneliez