heb ik als 17 jarige recht op een uitkering?

ik woon samen met mijn vriend opgedrongen door de jeugdinstelling waar ik woonde maar nu hebben we niet genoeg geld

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.8K
Amadea
10 jaar geleden
Je schrijft niet of een van jullie of beide in staat zijn om te werken en daarmee bezig zijn. Alleen op grond van leeftijd is niet te bepalen of iemand recht heeft op wat voor uitkering dan ook. Geen ouders of verzorgers die feitelijk nog verplicht zijn voor jouw financiële onderhoud te zorgen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De jeugdinstelling krijgt toch nog geld voor jou tot je 18 bent?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn vriend is arbeidongeschikt en ik ben druk bezig met solliciteren met mijn vader heb ik geen contact en mijn moeder wil mij niet financieel ondersteunen mijn jeugdinstelling wil mij zo snel mogelijk weg hebben en hebben hier ook voot gezorgd dood mij zo snel mogelijk bij mijn vriend te plaatsen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik bedoel voot is voor en dood is door de r doet het niet altijd goed bij mij sorry
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar is mijn moeder verplicht om mij financieel te ondersteunen en zo ja hoe krijg ik dit voor elkaar?

Het beste antwoord

Een persoon van jonger dan 18 jaar heeft geen recht op bijstand. Dat staat in artikel 13 lid 1 onder f van de Wet werk en bijstand. Ouders zijn onderhoudsplichtig voor ze. In de Wwb wordt het begrip “ten laste komende kinderen” gebruikt. Ten laste komende kinderen horen tot het gezin en aan het gezin kan bijstand worden verleend.
In artikel 16 lid 1 van de Wwb staat: “Aan een persoon die geen recht op bijstand heeft, kan het college, gelet op alle omstandigheden, in afwijking van deze paragraaf, bijstand verlenen indien zeer dringende redenen daartoe noodzaken”.
Er zijn vier situaties waarin er aan minderjarigen bijstand verleend kan/mag worden:
1. Tienermoeders – moeders van jonger dan 18 jaar die samen met de baby bij de (groot)ouders inwonen en de (groot)ouders de baby niet kunnen of willen onderhouden en de moeder zelf niet in staat is om de baby te onderhouden;
2. wegelopen minderjarigen die zelfstandig wonen en geen beroep kunnen doen op de onderhoudsplicht van hun ouders;
3. weggelopen minderjarigen die inwonen bij familie of vrienden en geen beroep kunnen doen op de onderhoudsplicht van de ouders;
4. minderjarigen die bij hun ouders wonen, maar waarvan de ouders niet legaal in Nederland verblijven.
Waarom een beleidsregel?
Het begrip dringende redenen is een rekbaar en vaag begrip. Per categorie minderjarigen wordt in de beleidsregel een kader gegeven aan de hand waarvan de dringende redenen kunnen worden vastgesteld. Dat is namelijk verschillend per categorie.

Als je denkt hiervoor in aanmerking te komen, dan kun je een aanvraag doen bij je gemeente. Denk er wel aan dat de kans dat je het niet krijgt, groot is. En dat je verplicht zal worden in je eigen inkomen te gaan voorzien, door op zoek te gaan naar werk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor het antwoord ik zal er achter aan gaan