Als ik met een WAO uitkering al bijna 30 jaar in het buitenland ben,heb ik dan recht op een 100% AOW?

De persoon waar het om gaat,is al bijna 26 jaar in het buitenland,is uitgeschreven in Nederland,en geniet in het buitenland de volledige WAO uitkering, maar denkt dat het inleveren van 2% per jaar op je AOW niet voor deze opersoon geldig is.
Zou graag willen weten hoe dat nu precies in elkaar zit.

10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Om de volledige AOW-uitkering te krijgen moet je de vijftig jaar voordat je de AOW-leeftijd hebt bereikt in Nederland hebben gewoond. Als je een tijdje in het buitenland hebt gewoond, krijg je in de regel minder AOW. Voor elk jaar buiten Nederland daalt je AOW-uitkering met 2 procent.

Op deze regeling zijn wel uitzonderingen. Bijvoorbeeld als je een jaar voor je studie naar het buitenland gaat. Of als je door je werkgever naar het buitenland wordt uitgezonden. Woon en werk je niet in hetzelfde land? Het land waar je werkt, bepaalt waar je voor je overheidspensioen bent verzekerd. Vraag het voor de zekerheid na bij de SVB.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet meer in elk land. Omdat je in veel landen met (veel) minder geld toe kan, krijg je niet overal meer 100% AOW.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Als je niet bent ingeschreven in nederland ontvang je voor die jaren ook geen aow.
fisbel
10 jaar geleden
Zo is dat.
fisbel
10 jaar geleden
Fout antwoord Mariusjr. Zie mijn reactie hieronder.
Als je (30 jaar lang) in het buitenland een WAO-uitkering krijgt uitbetaald waarop waarschijnlijk? onder meer AOWpremie is ingehouden en afgedragen, behoudt je AOW over die jaren.
M.i. is het criterium niet echt of je buiten Nederland woont maar of je AOWpremie hebt betaald.
Het kan toch niet zo zijn dat je wel premie betaalt maar geen enkel recht op AOWuitkering hebt over die jaren?