Wordt het gemiddeld verdiend loon geïndexeerd bij het berekenen van je pensioenuitkering?

Stel, je verdiend in 2014 1500 per maand. En stel dat je in 2054 met pensioen gaat. Bij het bepalen van hoeveel pensioen je krijgt, wordt gekeken naar het gemiddeld verdiend loon. (En daar krijg je dan een percentage van.) Wordt die 1500 (en de bedragen van alle andere jaren) dan omgerekend naar het prijspeil (dat je er nog ongeveer evenveel brood van kan kopen als in 2014) van 2054? Volgens mij moet dat wel, anders zou je een verhipt weinig pension overhouden.
Maar... Er zitten misschien toch dikke addes onder het gras? (Afgezien van het pensioengat, als je je niet dik bijverzekerd.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Op zich een goeie vraag!
Vroeger werd het pensioen afgeleid van het laatst verdiende loon en daarvan een percentage.
Tegenwoordig wordt een middelloon gedestilleerd uit het totale werkzame leven.
Dat gemiddelde geldt dan als eindloon en krijg je daarvan een percentage.
Die totaal berekening van verdiende lonen wordt niet geïndexeerd.
Deze zijn nl. al geïndexeerd geweest door jaarlijkse cao opslagen en inflatiecorrecties.
Het is een dus cumulatieve som over bijvoorbeeld 40 jaar gedeeld door 40.
Het bedrag wat daar uit komt is dus je pensioengrondslag.
Alleen het uiteindelijke pensioenbedrag wordt wel geïndexeerd om de dan geldende inflatie bij te houden.

Niemand weet nu hoe het er over 40 jaar uit zal zien. Misschien bestaat de euro dan niet meer. Of hebben jullie een valuta die nog maar zo weinig waard is dat je biljetten van 10 miljoen euro hebt waarmee je net een brood kunt betalen.

Als dat zo is dan verdien je tegen die tijd waarschijnlijk 150 miljard euro per maand en zal je persoonlijke pensioen dan ca. 80 miljard euro per maand zijn.
Maar dat is speculatie, het kan net zo goed de gulden, de roebel of de BitCoin zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Helaas vindt die indexering bij de uitbetaling van het pensioen niet altijd plaats, was het maar zo. Als de middelen van het pensioenfonds niet toereikend zijn gebeurt het niet. Wat dat betreft is het hetzelfde als bij een werkgever die niet onder een cao valt: die is niet verplicht de salarissen jaarlijks te indexeren als daarover niets is overeengekomen.