ik heb een website voor iemand gemaakt, maar nu wordt er niet betaald. Wat zijn mijn rechten?

De prijs is vooraf overlegd en goedgekeurd. De site is naar complete tevredenheid en in constant overleg gemaakt. De communicatie is pas gestopt nadat de site af was.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als bouwer heb je vast een achterdeur om in te loggen. zet de site offline totdat er betaald is.
Ritsuka
10 jaar geleden
Zou ik ook doen ja, gewoon weer op under construction zetten
Ivana
10 jaar geleden
Je werk is niet helemaal voor niets. Je kunt het 'frame' altijd gebruiken voor een volgende te bouwen site.
Overigens is niets zo frustrerend als een niet betalende klant. Om dit voortaan te voorkomen kan je in gedeelten laten betalen naar gelang de (gedeeltelijke) voltooiing van de site.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik zou ook voor de pop-up gaan, zeker als het een verkoop site is. Wie koopt er nu iets bij een wanbetaler. Dan levert hij vast ook zijn aangeboden product niet.

Het beste antwoord

Dit geldt alleen als de afgesproken betaling wit zou zijn.

Als je afspraken zwart op wit hebt staan met instemming van de klant, dan is het verstandig hem eerst een aangetekende brief te sturen waarin vermeld staat dat hij jou nog €.....,- verschuldigd is voor het maken van de website. Vermeld hierin ook een betalingstermijn.

Wanneer deze verstreken is, is het verstandig er nog een aangetekende brief achteraan te sturen met wederom een betalingstermijn. Zet in deze tweede brief ook dat wanneer je binnen deze termijn niks ontvangt en er geen verklaring komt waarom niet, je hem voor de kantonrechter zult dagen en dat alle gemaakte gerechtelijke kosten dan ook voor zijn rekening komen. Als je op dit moment nog geen rechtswinkel bent binnengelopen (gratis of zeer kleine vergoeding; juist voor dit soort zaken), dan doe je dat op dit moment even.

Mocht het zover komen dat hij niet betaalt en niks van zich laat horen, dan kan je via je rechtsbijstandsverzekering actie ondernemen om hem voor de kantonrechter te dagen. Heb je die niet, dan kan je hem zelf voor de kantonrechter dagen. Het risico is dan wel dat als je niet wint, je zelf opdraait voor de proceskosten en andere juridische kosten.

Alles wat je doet goed documenteren en even naar een rechtswinkel of juridisch loket.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Dat zal ook in de toekomst van nut blijken!

Andere antwoorden (2)

Doe jij ook de hosting? Dan kun je je klant in gebreke stellen en na een redelijk betaaltermijn (10 werkdagen bijvoorbeeld) kun je dan de site offline zetten als de betaling uitblijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas niet. Maar ik kan er nog wel bij. Maar als dat project niet meer relevant is, is dat natuurlijk dé manier om er onder uit te komen, en ben ik alsnog mijn uren kwijt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan kun je natuurlijk ook altijd (als het bedrag hoog genoeg is) dit via een incasso bureau regelen en eventueel de deurwaarder. In dat geval moet je wel de overeenkomst op schrift hebben natuurlijk, maar dan zal het wel lukken.
Houd er wel rekening mee dat de relatie met deze klant dan ver "verpest" is (maar ja, dat is hij eigenlijk nu ook al, vanwege zijn gedrag),
Als je de overeenkomst zwart op wit hebt (e-mail / SMS volstaat ook), volg dan ALTIJD eerst het verhaal van Maxis. In het andere geval is Ralphy's reactie waarschijnlijk wel effectief.

En mocht het niet lukken, dan kun je ze altijd nog publiekelijk aan de schandpaal nagelen via LinkedIn e.d.; dat zullen ze ook niet leuk vinden, dus dat zou een laatste drukmiddel kunnen zijn. Houd het wel netjes om toekomstige klanten niet af te schrikken ;-)