Moet je alimentatie betalen als je ex hertrouwd is, samenwoont en tweeverdieners zijn? Het kind is 17 en woont bij de ex.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat moet je want het is jou kind en daarvoor moet je betalen. Dat je ex hertrouwd is doet er niet toe.
ronron1212
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, je moet wel alimentatie betalen voor je kind, maar het bedrag kan misschien aangepast worden aan de nieuwe situatie. Doordat moeder de kosten kan delen met haar echtgenoot, is de draagkracht van haar verhoogd, terwijl die van jou gelijk is gebleven (waarschijnlijk). De rechter kijkt naar de behoefte van het kind en naar de draagkracht van beide ouders, bij het vaststellen van de alimentatie. Om dit gewijzigd te krijgen moet je een advocaat in de arm nemen en de rechter opnieuw een beslissing laten nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Delicate situatie: Vanaf 18 is het meerderjarig en moet het kind zich eigenlijk ZELF wenden tot de ouders via een rechtsprocedure (ik dacht dat dit punt hetzelfde was in Nederlands als bij ons in België).

Als je het nog doet voor een bestaande situatie, moet je echt kunnen spreken van 'gewijzigde omstandigheden' en dat ligt hier delicater: Is die partner relatie er al lang, is die stabiel, is hun inkomstensituatie stabiel, is uw inkomstensituatie stabiel. Alimentie zou altijd moeten rekenwerk zijn ( of zoals het recht zou moeten zijn) maar in werkelijkheid voor de rechtbank gaat men dikwijls nogal onbehoorlijk, of zegge: onvoldoende gedetailleerd te werk (, zoals het recht is, maar dan op de letter en soms enkel een paar lijntjes ervan om zich er gemakkelijk van af te maken).

Samengevat heb je altijd dit nodig:
1. Wat heeft het kind nodig: absoluut (noodzakelijke kostprijs, alimentair) en in werkelijkheid (levensstandaard, indemnitair, hier moet de rechter enkel met bepaalde onderdelen rekening houden, bijv. diploma na diploma op 21-jarige leeftijd zal niet altijd gehonoreerd worden als vordering).
2. Draagkracht ouder 1
3. Draagkracht ouder 2

Het bedrag uit puntje 1 moet afgewogen worden tegen 2 en 3.

Ik ben bezig met een aantal boeken te schrijven om hier nog beter wetenschappelijke formules tegenover te zetten, maar begrijp nog altijd niet waarom het in België niet VERPLICHT is om bij elke alimentatiegeldberekening beide ouders te verplichten hun fiscale aangiften neer te leggen als minimale berekeningsbasis (waarover dan kan afgeweken worden, maar pas in een tweede fase op tegenspraak = zodat de partijen zich kunnen verweren op aanvallen).

In België bestaat er een hele mooie formule voor met 8 puntjes, verplicht toe te passen voor de rechter, maar de praktijk... maken advocaten er dikwijls nog steeds een zootje van en krijgen juridische agressievelingen dikwijls te veel en brave huismoeders/huisvaders dikwijls te weinig... Mensen zijn misselijk, ik bedoel: missen is menselijk.