Mag ik 2e hands studieboeken aftrekken van de belasting?

Dit jaar ben ik opnieuw gestart met een opleiding. Helaas heb ik geen recht meer op studiefinanciering. Alle boeken heb ik 2e hands gekocht via Bol.com en marktplaats. Kan ik deze kosten aftrekken bij de belasting?

Van de boeken die ik heb gekocht bij bol.com heb ik wel een factuur, maar van de boeken die ik via Marktplaats heb gekocht helaas niet. Daar heb ik nog wel het mailverkeer van.
Graag jullie advies.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Als je de kosten van de studie of de boeken niet vergoed hebt gekregen, kun je ook de kosten van die tweedehands boeken ook in aftrek brengen. Op verzoek van de Belastingdienst moet je wel kunnen aantonen dat die kosten zijn gemaakt. Mailcorrespondentie waarin titels en bedragen staan en een hierop aansluitend bankafschrift is voldoende bewijs. De studie zelf moet natuurlijk ook aan de fiscale eisen voor een studie voldoen.
Computoon
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Aanvulling op het antwoord:
Studieboeken die wel verwant zijn aan de studie maar niet verplicht worden voorgeschreven door de opleiding leiden niet tot aftrek. Dit is een verscherping van het aftrekbeleid. Ook door de opleiding aanbevolen literatuur / boeken zijn vanaf 2013 niet langer aftrekbaar. De boeken moeten dus echt verplicht zijn voorgeschreven. Voorbeeld: studie Nederlands. Er worden een aantal relevante romans gekocht benodigd voor het schrijven van een scriptie. Niet aftrekbaar, want niet voorgeschreven door de opleiding. Zie bladzijde 7 van de bron. http://www.flynth.nl/Desktopmodules/Bring2Mind/DMX/Download.aspx?EntryId=4971&PortalId=0