Als ik onder invloed van alcohol een contract teken is dit contract dan nietig/vernietigbaar?

dit mede met het oog op artikel 3:35 BW

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb een koopcontract getekend toen ik onder invloed was van alcohol, heb toen ook aangegeven dat ik er niet zeker van was of ik dit kon betalen (ondanks dat dit gespreid kon) en gevraagd of ik later kon beslissen of ik het product/de dienst af ging nemen. Mij werd verteld dat dit niet mogelijk is maar dat ik evt. later van de overeenkomst af kon zien. Blijkbaar moest dit ook binnen een bepaalde periode (die ik ruim had overschreden). Degene die mij het product heeft aangeboden wist dat ik onder invloed van alcohol was en dus dat ik, op dat moment, geen goed afgewogen beslissing kon nemen. Ik heb de afschrijvingen gestorneerd en meerdere malen aangegeven echt niet in staat te zijn te betalen. Verder heb ik nooit een bevestiging gehad van mijn ‘‘aankoop’’ nog heb ik algemene voorwaarden ontvangen, ook heb ik geen kopie van het contract of iets dergelijks mogen ontvangen. Is dit contract vernietigbaar of niet? (zie ook oa. artikel 3:34 BW)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (1)

Ik heb in een van de eerste weken van mijn rechtenstudie ooit eens een discussie gevoerd over een dergelijke kwestie in een werkgroep.

Toen had ik wel jurisprudentie gevonden die overmatig alcoholgebruik aanmerkt als geestelijke stoornis op grond van 3:34 BW waardoor de met de verklaring overeenstemmende wil geacht wordt te ontbreken.

De vraag is inderdaad natuurlijk of je het kan bewijzen, dan wel dat het voor de tegenpartij ook overduidelijk was dat jij dronken was. Zo niet kun je het op basis van 3:35 BW denk ik wel vergeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dronkenschap kan vallen onder de reikwijdte van artikel 3:34 BW.