Mijn baas betaalt loon niet uit, wat zijn mijn rechten?

Hoi,
Ik ben 18 jaar en werk met een 0-urencontract in de horeca, het is dus als bijbaantje (zo'n 10 uur p/w). Vervolgens heeft mijn baas de afgelopen 4 maand niet uitbetaald, wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Allereerst moet je de afgesproken betaalfrequentie van het loonn weten, die staat in je arbeidsovereenkomst. Wettelijk zijn alle termijnen tot en met een kwartaal mogelijk. Betaalt de werkgever later dan het afgesproken moment, dan heb je recht op de wettelijke verhoging (4e tm 8e werkdag 5 procent van brutoloon, elke werkdag daarna 1 procent tot maximaal 50 procent) en de wettelijke rente.

Aangetekende brief schrijven naar je werkgever met de vordering en hem alsnog redelijke nakomingstermijn geven. Daarna kun je een loonvorderingsprocedure starten bij de kantonrechter waarbij die de verhoging kan matigen overigens.

Resultaat zal zijn, denk ik, dat je niet meer opgeroepen wordt. Ik stel voor naar een andere werkgever uit te zien, en intussen contact op te nemen met het Juridisch Loketm
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat de vraagsteller nog opgeroepen wil worden ;) maar een plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien de vraagsteller niet meer opgeroepen wil worden, dan heeft hij minimaal recht op 108 procent van het minimumuurloon aan het einde van het dienstverband. En dan is het direct opeisbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord en die van mij lijken sterk op elkaar. De termijn van een kwartaal staat in de wet minimumloon.

Andere antwoorden (2)

Je blijft gewoon recht houden op het bedrag.
Stuur eerst een herinnering, als dat niet werkt een aanmaning waarin je ook extra kosten en wettelijke rente in rekening brengt, als dat bij herhaling ook niet werkt zoek dan professionele rechtsbijstand.

Maar omdat het nu al 4 maanden duurt is het wellicht handig om eens te informeren bij een rechtswinkel over de te volgen stappen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De werkgever is verplicht om over de gewerkte uren minimaal het minimumloon uit te betalen. Dus indien hij dat niet doet, dan overtreed hij de wet op minimumloon.
Op grond van artikel 9 van deze wet dient de werkgever het minimaal na een kwartaal het uitbetalen.
Maar waarschijnlijk zijn artikel 18 interessanter, daarin staat wat welke boetes de werkgever dient te betalen als hij niet uitbetaald. En is het je recht bezwaar te maken en hierbij de artikelen van een wet te noemen.

Ook mag je een toezichthouder informeren over de situatie dat je baas op het punt staat om de wet te gaan overtreden.