Mijn vriendin moet in mijn ogen verplicht vrij nemen, mag dat? Lees extra uitleg voor meer info!

Het station van Tilburg, Breda en Eindhoven gaat in de herstvakantie een week dicht vanwege verbouwingen. Ze willen dat de medewerkers van die stations op andere stations in Nederland gaan werken tijdens die week.. Mijn vriendin heeft geen rijbewijs dus word het voor haar onmogelijk op andere locaties te komen(er rijden geen treinen die week in die steden), dus raden ze haar aan vakantie te nemen tijdens die week... Ze weten dat ze geen rijbewijs heeft dus het lijkt me alsof ze haar onder druk zette om vrij te nemen zodat ze het probleem verlegen.. Als ze geen vrij neemt moet ze dus bijv. in Amsterdam werken en daar kan ze nooit komen.. Dus ze heeft eigenlijk geen keuze.. Dan word het in mijn ogen een verplichting om vakantie dagen op te nemen en zover ik weet mag dit niet.. Weet iemand hier meer over??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Antoni
10 jaar geleden
Misschien kan ze aan een collega met een auto vragen om ze met hem/haar kan meerijden naar een ander station? Overigens zet de NS altijd bussen in als treinen niet rijden. Ze zal dus ook altijd van zo'n bus gebruik kunnen maken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou heel toevallig zijn als ze met een collega de zelfde uren heeft op het zelfde station aangezien er veel stations zijn in Nederland.. En al zou ze met die bussen moeten (als die al rijden) zou ze 3uur heen en 3uur terug moeten reizen met al die tussen stops en dergelijke..
Antoni
10 jaar geleden
Ik probeerde mee te denken over een alternatieve oplossing. Soms moet je hierbij creatief zijn! Dus er is vast wel een oplossing te bedenken! Ook begrijp ik uit je vraag dat het nog lang zeker is, dat ze op een station ver weg moet werken. Misschien hoeft ze alleen maar naar Den Bosch of zo. Succes met het vinden van een oplossing gewenst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat je alleen probeert te helpen, maar het is gewoon een vervelende situatie.. Hun willen verbouwen en zadelen ons met problemen op.. Ik heb wel een rijbewijs en auto, maar moet zelf ook werken dus dat gaat ook al niet... Maar ik heb via een kennis al wat nuttige info gekregen.. Ze vertelden dat het wettelijk gezien gewoon mag wat ze doen.. Ook al lijkt het voor ons onmogelijk..
ronron1212
10 jaar geleden
Jorisvanwijnen Het is niet anders ze kan met de trein en bus op haar werk komen dat moeten zoveel Nederlanders en anders een week vrij nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals aangegeven is het niet mogelijk met de trein te gaan want ze rijden niet.. Maar ze gaat ook al met de bus naar de werk alleen nu moet ze daarna nog is een veel langere tijd met de bus, terwijl ze dat dus normaal niet hoeft.. En ik weet ook wel dat veel mensen het doen, maar het is gewoon onlogisch dat de werknemer beslist te verbouwen en dan geen alternatieve geeft over het vervoer .. Alleen heel onduidelijk is over waar ze dan moeten werken..
ronron1212
10 jaar geleden
Ze kan altijd met de bus naar een anders station
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar waarom moet het zo zijn dat het uit de portemonnee van de werknemer moet komen? Hun willen verbouwen.. Niet wij.. Dus werkgever zou daar een flinke vergoeding tegenover moeten zetten lijkt me
ronron1212
10 jaar geleden
De reiskosten zullen toch wel vergoed worden. Hoezo moet daar een flinke vergoeding tegen overstaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het totaal onnodig is om de winkels dicht te gooien voor een week.. Geef ze dan op ze minst een week vrij zonder verlof uren in te hoeven leveren, dat doen ze niet ze laten mensen met een probleem achter.. Daarom zou ik zoiets normaal achten..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het enige dat je zou kunnen krijgen zijn de reiskostenvergoeding en reistijdvergoeding als dit onder haar cao valt,maar het beste kun je inderdaad even verder informeren bij de bond als zij daar lid van is of even in de cao kijken wat wel en niet toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk in oplossingen.. Niet in problemen.. Wordt het leven leuker van ..

Antwoorden (2)

De werknemer - en niet de werkgever - is er zelf voor verantwoordelijk dat hij tijdig op het werk verschijnt. Als contractueel is vastgelegd dat de werknemer ook op andere locaties kan worden ingezet (kijk na of dit zo is)brengt dat grote ongemakken met zich mee als de plaats niet met openbaar vervoer bereikbaar is en de werknemer geen rijbewijs heeft. Maar dit is en blijft de verantwoordelijkheid van de werknemer.

De werkgever kan bepaalde dagen vooraf vaststellen als vakantiedagen maar die situatie is hier niet van toepassing.

Er is geen sprake van een 'gedwongen' vakantie; werknemer zou ook met iemand kunnen meerijden of met bussen en de taxi kunnen komen (overigens zonder wettelijk recht op reiskostenvergoeding maar vragen staat altijd vrij). Als dat allemaal niet wenselijk is, zou nog voor onbetaald verlof kunnen worden gekozen. Dan kost het geen vakantiedagen maar geld.

Ik kan er helaas niets anders van maken.
Computoon
10 jaar geleden
Er zullen vervangende bussen gaan rijden, dus de andere stations zijn bereikbaar.
Het is een advies, om vrij te nemen. Maar een verbouwing is overmacht, dus had ook aangewezen kunnen worden als verplichte vrije dagen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De reisafstand tussen de standplaats Tilburg, Breda of Eindhoven en de tijdelijke werkplek geld als dienstreis en dient uitbetaald te worden.