Hoe kan ik de inflatie ten opzichte van verschillende jaren over de jaaromzet van een bedrijf berekenen?

Voor een bedrijfsanalyse moet ik de prijsstijging over de jaaromzet van een bedrijf berekenen. Ik heb omzetgegevens van 2004 tot en met 2013, om goed te kunnen zien in hoeverre de omzet is gestegen en/of gedaald door de jaren heen moet ik nu de prijsstijging berekenen. Ook heb ik het inflatiepercentage van december van ieder jaar opgezocht. Ik neem aan dat prijsstijging hetzelfde is als inflatie, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet berekenen. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
ronron1212
10 jaar geleden
De prijsstijging is het verschil tussen de oude en de nieuwe prijs van een artikel.

Het beste antwoord

Om te zien of de omzet is gestegen moet je gewoon de omzetcijfers bekijken. Wordt het bedrag hoger dan stijgt de omzet ;-)

Wil je de prijsstijging weten dan moet je de omzet delen door de hoeveelheid verkochte producten en dat voor al die jaren doen (en waarschijnlijk kan dat alleen als je het ook uitsplitst naar ook per type product). Als producten worden verkocht met een eenvoudig, eenduidig prijskaartje dan kun je natuurlijk ook de verkoop-prijslijsten van die jaren pakken en daar de prijsstijging vanaf lezen. Als je gemiddelde prijsstijging van de omzet wilt weten moet je dan natuurlijk ook de de hoeveelheid eenheden verkocht product weten in die jaren.

Mocht je de bedoeling hebben om te achterhalen hoeveel product er is verkocht door de omzet te corrigeren voor de (landelijke) indexatie dan lijkt me dat er betere manieren zijn (productiecijfers bekijken).

Als je wilt weten hoe die prijsstijgingen zich verhouden tot de gemiddelde prijsontwikkeling in die sector dan moet je eens kijken in de indexen die het cbs allemaal bijhoudt. Zoek er een waar de productie van het bedrijf het best bij past. Zo kun je zien of je bedrijf zich geleidelijk uit de markt aan het prijzen is of dat er wellicht juist ruimte is voor wat extra prijsverhoging.

Als je wilt weten hoe de prijsontwikkeling zich verhoudt tot de algemene prijsontwikkeling van goederen en diensten die huishoudens aanschaffen voor consumptie dan kun je prijsontwikkeling van de producten van het bedrijf vergelijken met de consumentenprijsindex (CPI). De CPI is de gemiddelde prijs van een standaardpakket goederen en diensten die door huishoudens in een land aangeschaft kunnen worden voor consumptie. De CPI is voor een samenleving een belangrijke indicator. In Nederland wordt met "inflatie" daarom vaak gedoeld op de CPI. Hiermee kun je zien of de producten van het bedrijf relatief duurder of goedkoper worden voor huishoudens. En als de klandizie van het bedrijf vrij divers is kun je die cijfers ruwweg ook wel doortrekken naar de klanten.
Het CBS houdt de CPI bij (zie bronnen)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje voor je antwoord :) Daar kan ik weer mee verder!