op advies vrijgekomen lijfrente van 375.00 op een bankspaarrekening gezet, kan dit bedrag nog over verschillende banken worden verdeeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Als het een gewone bankspaarrekening betreft zonder speciale voorwaarden, kun je het bedrag in vier porties verdelen en op verschillende bankrekeningen zetten om zo voor de garantie van het depositiegarantiestelsel in aanmerking te komen. http://www.spaarinformatie.nl/
redhouse
10 jaar geleden
Gewone bankrekening is in ieder geval tot 100000 gedekt door de staat.

Antwoorden (1)

Als de lijfrente of koopsompolis aan zijn einddatum is, is er wel een bepaald kapitaal gespaard, maar moet dit nog worden omgezet in een lijfrente. U heeft een bankspaarproduct daarvoor gekocht. Waarschijnlijk een goede omzetting.

Let op: laat de oude verzekeraar de uitkering wel rechtstreeks overmaken aan de nieuwe instantie en niet op uw rekening, want ander zal de belastingdienst er direct bij zijn om belasting te heffen.

Het lijkt geen goed idee om de € 375 op verschillende banken te zetten. De kosten voor advies en/of het openen van de rekening kunnen per bank verschillen.
fisbel
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Als VS 375.00 over verschillende banken wil verdelen, neem ik aan dat € 375.000 bedoeld wordt. Waarom zou je zo'n klein bedrag anders willen verdelen?
Als de betreffende bank nu omvalt, ben je 375 – 100 = € 275.000,- kwijt. Het lijkt mij dus verstandig bij drie andere banken een (lijfrente-)bankspaarrekening te openen en daar zo’n € 90.000,- op te laten storten. Van daaruit kunnen dan de lijfrentes uitgekeerd worden.