heb ik recht op een uitkering terwijl ik chronisch ziek ben?

Ik ben 26 jaar. Aangereden van achteren toen ik 22 jaar was en hierdoor ben ik na een jaar dienstverband in de ouderenzorg in de ziektewet geraakt en is mijn contract niet verlengt. 4 maanden na de aanrijding kreeg ik darmklachten en een jaar later na vele onderzoeken is duidelijk geworden dat ik de ziekte van Crohn heb. Nu heb ik drie jaar in de ziektewet gezeten (i.v.m. situatie, eerst rug-nekklachten daarna Crohn) en nog een ruim half jaar in de WW omdat het UWV van mening was dat ik gewoon 32 uur kon werken. Nu na zoveel tijd werk ik nog steeds niet, maar ik doe wel al sinds 2011 een thuisstudie die ik dit jaar zeer mogelijk kan afronden na een stage. Heb ik recht op een of andere vorm van uitkering, ter compensatie van mijn ziekte? Ik weet dat ik niet in aanmerking kom voor een WIA-uitkering aangezien ik voor 23.9% ben afgekeurd en voor een WIA-uitkering moet je minimaal 25% afgekeurd zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Recht op een WIA uitkering bestaat vanaf een arbeidsongeschiktheidspercentage van 35% (dus niet 25%) .

Op basis van het huidige AO-percentage bestaat geen recht op een ziekte of arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Wellicht bestaat wel recht op een bijstandsuitkering vanuit de gemeente