Wanneer een weduwe wordt opgenomen in een verpleeghuis, heeft dit dan invloed op haar AOW?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
opname heeft geen enkele invloed op welke inkomsten dan ook
omgekeerd hebben inkomsten wel invloed op de eigen bijdrage

Antwoorden (1)

Ze krijgt gewoon haar AOW uitbetaald en ze wordt dan aangeslagen voor een bepaald bedrag voor de verzorgingskosten in het tehuis. De hoogte van dit bedrag hangt af van haar AOW en de bezittingen die ze verder heeft.
Heeft ze alleen AOW dan kan het zijn dat er een bedrag van rond de 650 euro gerekend wordt voor de verpleging. Heeft ze daarnaast ook nog geld, dan komt er weer een bedrag bovenop.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je krijgt de exacte berekening van her CAK. Belasting aangifte is daarbij een hulpmiddel voor hen en staat ook op de berekening vermeld.
Maar arm of rijk, iedereen moet na aftrek over een bepaald bedrag blijven beschikken voor eigen gebruik en dat ligt rond de 400 euro.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, weet u misschien ook of een opname in het verpleeghuis invloed heeft op de pensioenuitkering van haar overleden partner?
Ivana
10 jaar geleden
Dat zal gewoon hetzelfde zijn als wanneer ze thuis was gebleven, maar wordt ook weer meegeteld bij de berekening van het bedrag voor het verzorgingshuis. Deze berekeningen zijn dit jaar allemaal nieuw.
Dat het eigen bezit meegenomen wordt bij de berekening is nu nieuw. Ik kan dus geen exacte cijfers geven. Het CAK kan je misschien verder informeren. Je kunt ze gewoon bellen en het verhaal voorleggen.