Wat is het maximale inkomen om nog in aanmerking te komen voor een overbruggingsuitkering AOW?

Op de site van de SVB staan de selectiecreteria voor een overbruggingsuitkering AOW, daarnaast mag je tijdends die periode slechts een bepaald inkomen hebben. Wat is het maximum hiervan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Om in aanmerking te komen voor de overbruggingsuitkering moet uw inkomen beneden een bepaalde grens liggen. Als u alleenstaand bent, moet uw inkomen lager zijn dan 200% van het bruto wettelijk minimumloon. Per 1 januari 2014 is dat € 2.971,20.

Als u een partner heeft is het inkomen van u en uw partner samen lager dan 300% van het bruto wettelijk minimumloon. Per 1 januari 2014 is dat € 4.456,80. Eenmalige inkomsten in die maand, zoals een bonus, eindejaarsuitkering of vakantiegeld tellen niet mee.

Ook mag er geen vermogen zijn. Uw vermogen moet op 1 januari van het jaar waarin u 65 jaar wordt, onder de vrijstellingsgrens van box 3 liggen. Op 1 januari 2014 ligt die grens voor alleenstaanden op € 21.139 en voor partners op € 42.278. Voor (voormalige) zelfstandigen geldt boven deze grens nog een extra vrijstelling van € 114.131. Uw eigen huis en pensioenvermogen tellen niet mee.

U moet voordat u 65 jaar werd een inkomen hebben (uitkering) die stopt of lager wordt in de maand waarin u 65 jaar wordt of op de eerste dag van de maand na uw 65e verjaardag.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even de test gedaan voor mijn moeder, zij gaat op haar 65e van een inkomen (partnerpensioen) van zéér ver onder het minimum-inkomen tot iets minder ver onder het minimum-inkomen. Volgens de test heeft ze geen recht op de overbruggingsregeling. Heel vreemd...