Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd dan ben je daarvoor verantwoordelijk. Bij een huwelijk op huwelijkse voorwaarden hangt dat onder andere van de voorwaarden waaronder het huwelijk gesloten is af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gecondoleerd
tja je bent getrouwd geweest waarschijnlijk in gemeenschap van goederen
dus alle schulden gaan op jouw over. tenzij er een testament is ook voor de kinderen
je kan de erfenis weigeren maar dat geldt volgens mij alleen voor de kinderen.
en in principe raak je alles kwijt aan de staat aan bezittingen. alle persoonlijk zaken als fot albums ed mag je houden
leningen ed hebben misschien wel speciale bepalingen of een levensverzekerings deel ?
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Het eerste deel is niet correct. Zie mijn antwoord hieronder.
Als je in gemeenschap van goederen was gehuwd waren het niet de schulden van je echtgenoot, maar van jullie samen. Maakt niet uit wie de schulden is aangegaan, zo werkt dat nu eenmaal.
De helft van de schulden, het deel van je overleden echtgenoot, valt in de erfenis. Die saldeer je met de bezittingen (ook de helft van wat jullie samen hadden), en dan blijft er een positief of negatief getal over. De weduwe erft ook een deel. Hoe groot dat deel is hangt er van af hoeveel kinderen de overledene heeft (of had).
Je kunt een erfenis weigeren, maar voorwaarde is dat je GEEN ENKELE beheerhandeling hebt verricht m.b.t. de nalatenschap. Zo ja, dan word je geacht de erfenis te hebben aanvaard, en daar kun je niet op terugkomen.
Was je niet in gemeenschap van goederen gehuwd, dan vallen de schulden volledig in de erfenis. Vervolgens geldt de rest van het verhaal hierboven.
Oftewel: als het om serieuze bedragen gaat, neem zo snel mogelijk contact op met een notaris.