Heeft iedereen recht op vakantie dagen?

Ik heb bij een bedrijf gesolliciteerd waarbij ik als ik aangenomen wordt 2 opties heb qua salaris. Optie 1 is een uurloon incl. vakantiegeld en optie 2 is een uurloon excl. vakantie geld welke dan eens per jaar ineens wordt uitbetaald.
Het zou gaan om een fulltime functie met op papier 4 uren. Mij is verteld dat indien ik kies voor optie 1 ik ook geen recht op vakantiedagen. Klopt dit wel? Naar mijn idee staat het vakantiegeld dan wel ineens of per uur los van je opbouw vakantiedagen.
Vandaar mijn vraag: Heeft iedereen recht op vakantie dagen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/vraag-en-antwoord/op-hoeveel-vakantiedagen-en-vakantiegeld-heb-ik-recht.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel alllemaal voor jullie hulp en duidelijke uitleg!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is optie 1 niet inclusief vakantiegeld en vakantierecht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Optie 1 is uurloon incl. vakantiegeld en volgens hun dan zonder vakantie recht. Het vakantierecht heb je enkel bij optie 2 willen ze mij doen geloven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan geen beste antwoord aanklikken bij jullie. Sorry!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben niet bij de bespreking geweest. Vankanrecht wil zeggen dat je een bepaalde periode vrij kunt nemen en je gewoon salaris betaald krigt. Het is mogelijk dat je wergever bij optie deze betaalde vrije dagen meteen uitbetaald. Dat betekent bv als je in een maand 40 uut werkt de werkgever 42 uur uitbetaald. Je vakantie recht is dan meteen uitbetaald. Je krijgt het salaris dat je normaal zou ktijgen als vrij zou nemen maandelijks vooraf betaald.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat klopt niet beide opties zijn eigenlijk gelijk in het ene geval krijg je maandelijks ook je vakantiegeld recht uitbetaald in het andere geval krijg je je vakantie recht 1 keer per jaar betaald dat is meestal in mei. In beide gevallen heb je gewoon recht op vakantiedagen. In de eerste optie worden geen vakantiedagen afgekocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ronron volgens de vraagsteller heeft hij bij optie 1 geen vakantie dagen en bij optie 2 wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ze mij willen doen geloven is inderdaad indien ik voor optie 1 kies dus mijn vakantiegeld bij mijn uurloon inkrijg ik geen recht heb op vakantie dagen. En dus niks op kan nemen. Bij optie 2 als ik kies voor een standaard salaris en eenmaal per jaar vakantiegeld dan zou ik wel vakantiedagen hebben.
Dus idd wat ronron zegt.
Ik zie niet dat het vakantiegeld ook maar iets te maken zou kunnen hebben met vakantiedagen die je opbouwt.
ronron1212
10 jaar geleden
Schiets dat kan dus niet dat is omrechtmatig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dat zo is dat is dat onrechtmatig tenzij ze maandelijks je vakantie dagen uitbetalen dus afkopen. Je kunt dan nog steeds vrij nemen maar dat is dan onbetaald.
ronron1212
10 jaar geleden
Nee linden015 dat is niet onbetaald maar betaald als jij je vakantiegeld 1 keer per jaar krijgt en je gaat met vakantie of je neemt een vrije dag word je toch ook door betaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het mag dus niet wat hun zeggen, vakantiedagen bouw je op en heb je recht op toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/Vakantie

Het beste antwoord

Iedere werknemer heeft recht op vakantiebijslag en vakantiedagen. De hoogte van de bijslag en het aantal dagen waar een werknemer recht op heeft, hangt af van de wet en/of de geldende cao.

Een werknemer heeft recht op vakantiebijslag (vakantiegeld). De minimum vakantiebijslag is 8% van het bruto jaarloon, tenzij daar andere afspraken over zijn gemaakt, bijvoorbeeld in de cao. De vakantiebijslag moet ten minste eenmaal per jaar worden uitgekeerd. In principe is dat in mei of juni. Wanneer de werknemer de vakantiebijslag op een eerder moment wil ontvangen dan is de werkgever niet verplicht aan dit verzoek te voldoen.
Als er andere afspraken zijn gemaakt in de cao of arbeidsovereenkomst, of als het om uitzendwerk of vakantiewerk gaat, kan de vakantiebijslag bijvoorbeeld ook per maand worden uitbetaald. De hoogte van de vakantiebijslag moet apart worden vermeld bij de uitbetaling.
Let op: ook tijdens ziekte bouwt de werknemer vakantiebijslag op. Tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof bouwt de werknemer geen vakantiebijslag op. UWV verrekent de vakantiebijslag in de zwangerschapsuitkering.
Let op: werknemers die de AOW-leeftijd hebben bereikt, hebben geen recht op minimumloon, maar wel op de minimum vakantiebijslag.
Let op: tijdens het opnemen van vakantiedagen moet het loon worden doorbetaald. Dit staat los van de vakantiebijslag.

Een werknemer heeft recht op vakantiedagen. Tijdens een vakantiedag wordt het loon doorbetaald. De werknemer heeft recht op minimaal vier keer de overeengekomen arbeidsuren per week, dat houdt in dit geval dus in vier keer vier, is zestien doorbetaalde vakantie uren per jaar minimaal, in jouw geval.

Toegevoegd na 1 minuut:
Indien het om vier uur per week gaat, anders je uren aantal dat je per week krijgt, maal vier doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal. Bij oa de Albert Hein zit het vakantiegeld, vakantierecht en winstuitkering in het uurloon
zijn dal wel contracten men een klein aantal uur per week