Heeft iedereen recht op vakantie dagen?

Ik heb bij een bedrijf gesolliciteerd waarbij ik als ik aangenomen wordt 2 opties heb qua salaris. Optie 1 is een uurloon incl. vakantiegeld en optie 2 is een uurloon excl. vakantie geld welke dan eens per jaar ineens wordt uitbetaald.
Het zou gaan om een fulltime functie met op papier 4 uren. Mij is verteld dat indien ik kies voor optie 1 ik ook geen recht op vakantiedagen. Klopt dit wel? Naar mijn idee staat het vakantiegeld dan wel ineens of per uur los van je opbouw vakantiedagen.
Vandaar mijn vraag: Heeft iedereen recht op vakantie dagen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Iedere werknemer heeft recht op vakantiebijslag en vakantiedagen. De hoogte van de bijslag en het aantal dagen waar een werknemer recht op heeft, hangt af van de wet en/of de geldende cao. Een werknemer heeft recht op vakantiebijslag (vakantiegeld). De minimum vakantiebijslag is 8% van het bruto jaarloon, tenzij daar andere afspraken over zijn gemaakt, bijvoorbeeld in de cao. De vakantiebijslag moet ten minste eenmaal per jaar worden uitgekeerd. In principe is dat in mei of juni. Wanneer de werknemer de vakantiebijslag op een eerder moment wil ontvangen dan is de werkgever niet verplicht aan dit verzoek te voldoen. Als er andere afspraken zijn gemaakt in de cao of arbeidsovereenkomst, of als het om uitzendwerk of vakantiewerk gaat, kan de vakantiebijslag bijvoorbeeld ook per maand worden uitbetaald. De hoogte van de vakantiebijslag moet apart worden vermeld bij de uitbetaling. Let op: ook tijdens ziekte bouwt de werknemer vakantiebijslag op. Tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof bouwt de werknemer geen vakantiebijslag op. UWV verrekent de vakantiebijslag in de zwangerschapsuitkering. Let op: werknemers die de AOW-leeftijd hebben bereikt, hebben geen recht op minimumloon, maar wel op de minimum vakantiebijslag. Let op: tijdens het opnemen van vakantiedagen moet het loon worden doorbetaald. Dit staat los van de vakantiebijslag. Een werknemer heeft recht op vakantiedagen. Tijdens een vakantiedag wordt het loon doorbetaald. De werknemer heeft recht op minimaal vier keer de overeengekomen arbeidsuren per week, dat houdt in dit geval dus in vier keer vier, is zestien doorbetaalde vakantie uren per jaar minimaal, in jouw geval. Toegevoegd na 1 minuut: Indien het om vier uur per week gaat, anders je uren aantal dat je per week krijgt, maal vier doen.

Bronnen:
http://vakantietoeslag.net/tag/uitbetaling...
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100