is een mondelinge beslaglegging rechtsgeldig?

Als een deurwaarder vrijdag aan de deur komt en zegt dat hij de auto in beslag neemt , maar pas de dinsdag daar de offieciele stukken afgeeft waarop word verwijst dat hij die vrijdag daarvoor beslag heeft gelegd.

Wanneer gaat de beslag legging nou precies is Die vrijdag na mondelinge toezegging of die dinsdag daarop bij afgeven van de officiele stukken.

Toegevoegd na 1 uur:
De schuld is van mijn partner die 8 jaar geleden een kapsalon opende en die heeft 3 jaar bestaan , dus de schuld is ook 8 jaar oud. inmiddels bestaat die kapsalon niet meer, maar nu is ze weer zelfstandige maar dan als ambulante kapster.

De auto(bestelbus) is altijd van mij geweest , maar omdat ik nog geen eigen zaak had kreeg ik geen grijs kenteken en mijn partner wel . Ik heb de dag voor de officiele overhandiging (via brievenbus) mijn als zelfstandige ingeschreven bij de KVK en heb gelijk de bestelbus op mijn naam gezet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Voordat een deurwaarder tot executoriaal beslag mag overgaan, moet hij de executoriale titel (meestal dus een vonnis van de rechtbank) officieel aan de veroordeelde partij uitreiken. Dit uitreiken noemt men officieel ook wel ‘betekenen'.
Deze betekening wil niet zeggen dat de deurwaarder de executoriale titel in persoon aan de veroordeelde partij moet overhandigen, het achterlaten van (een kopie van) de executoriale titel bij de woning van de veroordeelde is ook voldoende.
Met deze betekening wordt de veroordeelde partij het bevel gegeven om binnen een laatste korte termijn aan de inhoud van het vonnis te voldoen. Deze korte termijn (meestal twee of drie dagen) noemt men ook wel de beveltermijn.
De gerechtsdeurwaarder kan dus niet eerst beslagleggen en drie dagen later het exploot overhandigen.
Als het exploot bv vrijdag overhandigd wordt heeft men tot de daaropvolgende dinsdag de tijd om te betalen of eventuele goederen terug te geven.
Let wel: ik heb het over een gerechtsdeurwaarder.

Een deurwaarder van een incassobureau kan niet zomaar beslagleggen. De zaak moet eerst voorgelegd worden aan de kantonrechter.

Toegevoegd na 14 minuten:
Executoriaal beslag op niet-registergoederen kan niet zomaar na een uitspraak van de rechter. De gerechtsdeurwaarder moet eerst het exploot uitbrengen dat aan u gericht is. Niet-registergoederen zijn bv geld, auto’s en inventaris.
De beslaglegging gaat dus pas in op het moment dat het exploot wordt overhandigd of een kopie in uw brievenbus is gestopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt alsof het om een verstekvonnis gaat.
In ieder geval moet men, als er een vonnis ligt, jou eerst in de gelegenheid stellen daar vrijwillig aan te voldoen vooraleer het vonnis wordt geëxecuteerd. Hij kan wel elke dag voor je deur staan, maar eerst moet het exploot aan u uitgereikt worden, persoonlijk of via uw brievenbus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor jou de plus vanwege je volkomen terechte toevoeging van een korte verhandeling omtrent niet-registergoederen. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rabelais, dat is sportief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is afhankelijk van het besluit van de rechter of die gerechtelijke kosten voor uw rekening zullen komen.

Andere antwoorden (1)

Als er op de dagtekening van de officiële stukken een veroordeling door een rechter lag of een notariële akte, mag er een executoriale (onvoorwaardelijke) beslaglegging plaatshebben, ook wanneer de stukken dan nog niet fysiek zijn overhandigd.

De enige voorwaarde is dat de persoon bij wie beslag wordt gelegd op de hoogte is gesteld van hetzij een uitspraak, hetzij een notariële akte die tot beslaglegging leidt. Dat kan dus ook mondeling zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies.
Volgens de eiser(s) is een verplichting niet nagekomen, in dit geval dus de verplichting tot betaling over te gaan binnen de gestelde termijn. Wanneer de rechter deze overeenkomst als bewezen heeft geacht, kan in principe meteen tot inbeslagneming worden overgegaan. Overigens heeft JoanDArc volkomen gelijk wat niet-registergoederen betreft (goederen die niet door een externe partij (kunnen) worden geregistreerd) http://www.encyclo.nl/begrip/niet%20registergoederen