Wordt de 1 ouderkorting in mindering gebracht bij kinderalimentatie?

Mijn ex en ik zijn uit elkaar, hij verdient 2 x zoveel. Voor onze zoon zal ik een aanvraag voor kinderalimentatie doen. Mijn advocaat heeft een voorlopige berekening gedaan en kwam rond de 300 euro uit per maand uit. Echter krijg ik ook 1 ouderkorting. Wordt dit laatste niet van de kinderalimentatie afgehaald? Het kindgebonden budget heeft namelijk ook invloed hierop.
Mijn advocaat kon geen antwoord geven op de vraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, alleen het kindgebonden budget wordt gedeeltelijk meegerekend in de berekening. De 1 ouderkorting staat daar buiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, behalve het kindgebonden budget wordt ook de alleenstaande ouderkorting meegenomen in de draagkrachtberekening.

Het netto besteedbaar inkomen wordt berekend voor twee periodes:
1) het moment van uiteengaan (voor de behoefte)
2) de periode waarover een bijdrage moet worden vastgesteld (voor de draagkracht).
Om de BEHOEFTE te bepalen, wordt gekeken naar het inkomen uit het verleden. Om de DRAAGKRACHT te bepalen, wordt gekeken naar het inkomen in de toekomst. De draagkracht is het verschil tussen netto inkomen en het inkomen dat minimaal nodig is om te kunnen leven. Hierbij vermeerdert de alleenstaande ouderkorting het netto te besteden inkomen.

Ook al verandert er niets in de feitelijke inkomsten van partijen voor of na een scheiding, dan kan toch het besteedbaar inkomen na de scheiding hoger worden. Dit is dan meestal het gevolg van de heffingskortingen zoals de alleenstaande ouderkorting, de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de algemene heffingskorting waarvoor men voor de scheiding niet of gedeeltelijk in aanmerking kwam en na de scheiding wel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor de draagkrachtberekening wordt uitgegaan van het netto te besteden inkomen. Dit is het bruto inkomen minus te betalen belasting. In de te betalen belasting is de alleenstaande ouderkorting verwerkt. Lees: uw netto inkomen wordt door de alleenstaande ouderkorting hoger.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit voorlopige bereking bleef na aftrek zorgkorting en kindgeboden budget rond de 306 euro over. Mijn 1 ouderkorting is 325 euro per maand en ik verdien netto per maand 1220 euro. Wanneer die twee bedragen tegen elkaar worden weggestreept zou ik geen aanspraak op kinderalimentatie maken?
fisbel
10 jaar geleden
Het zal ervan afhangen of in uw netto loon de alleenstaande ouderkorting al is meegenomen.