Is ventilatie niet in stijd met energiebesparing?

Warme lucht stijgt omhoog waar de afvoerroosters van de ventilatie zitten en deze zuigt laag koele lucht van buiten naar binnen. Bovendien draait een ventilator 24 uur per dag. Gaat mijn energie zuinig gemaakte woning daardoor niet juist meer energie gebruiken?

Toegevoegd na 4 minuten:
stijd moet strijdt zijn

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Strijdt moet strijd zijn

Het beste antwoord

"In strijd met" is misschien wat sterk uitgedrukt, maar er is inderdaad een spanningsveld tussen het zo energiezuinig mogelijk maken van een woning en een gezond leefklimaat. Zonder ventilatie zou het huis al snel onbewoonbaar worden door de bedorven lucht. Zelfs in passie huizen wordt nog geventileerd terwijl de woningen energie neutraal zijn. Dus hoewel het tegenstrijdig lijkt blijkt het technisch mogelijk te zijn te ventileren zonder dat het ten koste gaat van de isolatiewaarde van de woning.
Meer info hierover is te vinden met de zoektermen "passiefhuis" en "passief bouwen"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zonder de vermeende energie verspilling te bagatalliseren, maar wel aan geven waarom dit toch beter is, vind ik dit antwoord het best.

Andere antwoorden (2)

Nee de warme lucht bevat veel meer vocht dan de koude lucht ,het vocht moet uit de woning ,en wordt door de ventilatie afgevoerd ,de drogere lucht vraagt minder energie om op te warmen waardoor je energie bespaart. Als je niet ventileert word je woning steeds vochtiger met uiteindelijk schimmel en ellende in alle ruimtes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ventilatie is belangrijk i.v.m. schadelijke stoffen die afgevoerd moeten worden en natuurlijk moet ook nieuwe zuurstof aangevoerd worden. Maar deze argumenten staan uiteraard los van het energiezuinige aspect. Maar reagerend op jouw antwoord: vocht ontstaat niet uit het niets. Hoezo bevat warme lucht dan plots meer vocht ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ieder mens ademt lucht uit met vocht erin ,dit doen ook dieren ,planten verdampen water en geven dus water af aan de lucht ,mensen dieren lopen buiten en komen weer naar binnen met vochtige kleren, we koken water hangen wasop allemaal bronnen van vocht ,en warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude lucht en door natuurkundige regels weten we dat dat wat kan ook gebeurt
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Okay... duidelijk. Thanks !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee je verwijdert natte lucht en haalt droge lucht naar binnen droge lucht vraagt minder energie om op te warmen en daardoor bespaar je energie
Zoals u het beschrijft is dit wel degelijk een aanslag op de energiebesparing. Maar in een goed geisoleerd huis zal het toch nodig zijn om te ventileren, beter gezegd om een gedeelte gebruikte lucht te vervangen door verse lucht. Dit hoeft niet te gebeuren op de manier die u beschrijft. Er zijn in de handel elegante warmtewisselaars verkrijgbaar die het verlies door ventilatie sterk reduceren. Het principe is dat warme lucht van binnen wel naar buiten wordt geblazen maar eerst zijn warmte afgeeft aan de koude buitenlucht die dan naar binnen stroomt. En dat alles in een vrij eenvoudig apparaatje met een redelijk goed rendement.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Goed antwoord, maar strikt genomen geen antwoord op de vraag.