Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke maandelijkse kosten heeft een ZZP'er?

Hallo,

Ik ben startend zelfstandig ondernemer en ga me dit jaar wagen aan een eigen woning (ex-student, thuiswonend). Er valt een hoop over dit onderwerp op internet terug te vinden, maar nergens beperkt deze info zich tot waar het op staat: een simpel lijstje met de maandelijkse kosten voor een ZZP'er (ter voorbeeld: zonder enige voorkennis op het gebied van verzekeringen/polissen, etc.)

Wat hou je dus gemiddeld over aan winst (na de aftrek van je aftrekposten en heffingen), en hoe besteed je dit?

Naar wat ik kan vinden, zou dit voor mij ongeveer neerkomen op het volgende:

Privé
--------------------------------------------------------------------------------
- Huur
- Gas, water en licht
- Televisie, internet, telefoon-pakket
- Boodschappen
- Gemeentelijke kosten
- Ziektekostenverzekering
- Uitvaartverzekering
- Inboedelverzekering
- Vakantiegeld (percentage apart houden)

Zakelijk
---------------------------------------------------------------------------------
- Auto (lease)
- Auto (benzine)
- Geld apart voor IB en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw
- (Zakelijke) rekening
- Pensioen (FOR)

En dan daarnaast nog persoonlijke uitgaven (bijv. een krediet) of spaarpotjes.

Vergeet ik dan nog iets? Een andere noodzakelijke verzekering? Moet je bijvoorbeeld een tweede ziektekostenverzekering en/of inboedelverzekering (of iets in die trant) afsluiten speciaal voor het zakelijke gedeelte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/ondernemers/verzekeren-zzp.465866

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)