Welke maandelijkse kosten heeft een ZZP'er?

Hallo,

Ik ben startend zelfstandig ondernemer en ga me dit jaar wagen aan een eigen woning (ex-student, thuiswonend). Er valt een hoop over dit onderwerp op internet terug te vinden, maar nergens beperkt deze info zich tot waar het op staat: een simpel lijstje met de maandelijkse kosten voor een ZZP'er (ter voorbeeld: zonder enige voorkennis op het gebied van verzekeringen/polissen, etc.)

Wat hou je dus gemiddeld over aan winst (na de aftrek van je aftrekposten en heffingen), en hoe besteed je dit?

Naar wat ik kan vinden, zou dit voor mij ongeveer neerkomen op het volgende:

Privé
--------------------------------------------------------------------------------
- Huur
- Gas, water en licht
- Televisie, internet, telefoon-pakket
- Boodschappen
- Gemeentelijke kosten
- Ziektekostenverzekering
- Uitvaartverzekering
- Inboedelverzekering
- Vakantiegeld (percentage apart houden)

Zakelijk
---------------------------------------------------------------------------------
- Auto (lease)
- Auto (benzine)
- Geld apart voor IB en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw
- (Zakelijke) rekening
- Pensioen (FOR)

En dan daarnaast nog persoonlijke uitgaven (bijv. een krediet) of spaarpotjes.

Vergeet ik dan nog iets? Een andere noodzakelijke verzekering? Moet je bijvoorbeeld een tweede ziektekostenverzekering en/of inboedelverzekering (of iets in die trant) afsluiten speciaal voor het zakelijke gedeelte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/ondernemers/verzekeren-zzp.465866

Antwoorden (1)

De kosten die je als ZZP-er hebt, zijn ook afhankelijk van het soort werk dat je doet. Misschien heb je een zakelijke laptop (met specifieke software) nodig of gereedschap (ik weet niet wat je doet). Algemene zaken waar je nog rekening mee moet houden is bijvoorbeeld kosten voor de inschrijving bij de KVK (jaarlijks bedrag), AOV-verzekering (arbeidsongeschiktheidsverzekering en niet verplicht), kosten voor het (laten) doen van de boekhouding. Andere zaken waar je aan moet denken, ga je reiskosten doorberekenen, je moet aangifte doen van omzetbelasting (btw), ga je reclame maken (kosten) of schrijf je je in bij een netwerk.
Voor je privé kosten, ik weet niet of je een huis wilt kopen of huren, maar houdt rekening met de kosten voor onderhoud of voor de vervanging van meubels of andere apparatuur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoals ik aangaf, je kunt eventueel een AOV-verzekering afsluiten voor als je arbeidsongeschikt raakt (er gelden andere regels voor zelfstandigen), maar het is niet nodig om een andere zorgverzekering af te sluiten. En als jij je werkspullen gewoon in huis hebt en niet op een andere locatie (zoals een kantoor), dan is het niet nodig om er een andere inboedelverzekering voor af te sluiten. Zorg er wel voor dat je je niet oververzekerd, dat kost alleen maar geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Inschrijving Kvk is gratis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord. KvK is inderdaad gratis. Zaken als de omzetbelasting en zakelijke kosten (uitgaven, etc.) zijn me reeds bekend. Ik zal nog wel even achter de AOV-verzekering aangaan. Er is geen sprake van een kantoor. Daarbij gaat het om verschillende diensten. Voornamelijk media-gericht (beeld/audio/web). Dank! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps je hebt gelijk. Ik werk in de accountancy, waardoor je eigenlijk altijd met een ouder jaar bezig bent dan het huidige. En in 2012 was het er nog wel. Vandaar de verwarring. Sorry.